Do’s en don’ts op social media als je gaat solliciteren

Do’s en don’ts op social media als je gaat solliciteren

Connecties bekijken op LinkedIn, je Instagrampagina checken en tweets lezen. Tijdens jouw sollicitatie zet jij waarschijnlijk je social media vaak in. Ook werkgevers en recruiters doen dit als zij op zoek zijn naar nieuw personeel. Het is goed om te weten wat je beter wel en niet kunt doen tijdens jouw sollicitatieproces.

Do’s

1. Google jezelf

Begin met jezelf te googelen. Om een zo zuiver mogelijk resultaat te krijgen, zoek je in de incognitomodus (Shift, Control, N). Wat komt er naar boven? Een oud-twitteraccount? Foto’s waar je liever niet aan terug denkt? Vraag je af of je wilt dat een recruiter of je toekomstige werkgever deze foto’s, video’s en teksten te zien krijgt. Is het antwoord nee, verwijder ze dan.

2. Laat zien dat je beschikbaar bent

Laat zien dat je beschikbaar bent. Het klinkt misschien voor de hand liggend, maar dit wordt best vaak overgeslagen. Werkgevers en recruiters moeten zo snel mogelijk kunnen zien dat je op zoek bent naar een baan. Laat dit op social media merken. Op LinkedIn is er zelfs een speciale (blauwe) button voor. Je vindt die op je profiel onder je naam.

3. Wees origineel

‘Ik ben op zoek naar een nieuwe uitdaging’. Hoe vaak heb je die al voorbij zien komen? Wees origineel in de manier waarop je laat zien dat je beschikbaar bent. Post bijvoorbeeld iets over de soort uitdaging, waar je precies zin in hebt en waarom. Wat maakt nu, met andere woorden, dat jij staat te poppelen om een bepaalde functie te vervullen?

4. Post regelmatig updates

Zorg ervoor dat je regelmatig je updates plaatst op jouw actieve socialmedia-kanalen. Op deze manier kunnen werkgevers en recruiters een goed beeld krijgen van jou op dit moment. LinkedIn is daarvoor het beste medium. Heb je een cursus gevolgd in de tussentijd? Laat het meteen zien op je LinkedInprofiel.

5. Vergroot je netwerk

Je netwerk verbreden komt altijd van pas, ook online. Maak daarom connecties met mensen in het vakgebied waarin jij geïnteresseerd bent. Ook kun je jezelf aansluiten bij Facebook-groepen. Op LinkedIn kun je discussiegroepen volgen of zelfs reageren op relevante blogs, video’s of artikelen van experts.

 

Don’ts

1. Verwijder alle dronken en halfnaakte foto’s

Die leuke foto waarop je zo lekker aangeschoten danst met een biertje in je hand, kun je maar beter weghalen. Het lijkt zo logisch, toch gebeurt dit nog steeds niet altijd. Denk heel goed na voordat je een uitgaansfoto of een iets te blote vakantiefoto deelt.

2. Geen vakantiefoto’s op LinkedIn

Ja, dit gebeurt ook nog steeds. Zet een zakelijke foto op je LinkedIn. Kies hiervoor een recente foto. Zorg voor een rustige achtergrond, een ontspannen houding en laat iemand anders deze foto maken. Je wilt geen selfie als LinkedInprofielfoto.

3. Creëer geen onduidelijkheid

Je wil niet dat recruiters in de war raken van de verschillende informatie op jouw kanalen. Zorg dat alle informatie overal hetzelfde is en dat die overeenkomt met je cv. Gebruik dezelfde bedrijfsnamen en functietitels online en offline en gebruik ook overal dezelfde zakelijke foto. Zo komen recruiters niet voor verrassingen te staan.

4. Wees nooit negatief over eerdere werkgevers

Wanneer je ontslagen wordt of een andere nare ervaringen hebt met een bedrijf, zijn sommige mensen geneigd dit te delen op social media. Dit is een absolute no go. Voor toekomstige werknemers is dit een reden jou niet aan te nemen. Wat als jij in de toekomst ook negatief over hen gaat praten? Houd daarom je mening voor je. Hoe moeilijk misschien ook.