Hoe ga je om met stress?

Hoe ga je om met stress?

Jij hebt je diploma binnen en wilt op zoek naar een eerste échte baan. Net als al die duizend andere pas-afgestudeerden. Dat kan behoorlijk stressvol zijn. Lees hier wat je kunt doen als jij te veel stress ervaart.

Waar komt stress vandaan?

Stress is het resultaat van een bepaalde druk en psychische spanning. Het is een uiting van een belasting door bijvoorbeeld studeren, een scheiding van ouders of een belangrijke deadline die op de loer ligt.

Het eindstadium is een burn-out

Stress heeft ook te maken met een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Tijdens stress maak je lichaam adrenaline en cortisol aan, dat zorgt ervoor dat je langer alert blijft. Dit klinkt positief, maar eist een hoop van je lichaam en geest. Je staat constant ‘aan’, waardoor je lichaam, soms zonder dat te merken, uitgeput raakt. Stress kan in een later stadium stemmingsstoornissen veroorzaken of psychische klachten triggeren. Het eindstadium is een burn-out, die soms maanden kan duren.

Tot rust komen

Te veel stress kan een gevolg zijn van perfectionisme; nooit is het goed genoeg. Je blijft maar doorgaan. Soms helpt het maken van een goede planning en je daaraan houden. Zo heb je een beter overzicht van je taken en kun je die beter managen. Ook voorkom je verrassingen en hou je (als het goed is) meer tijd over om te relaxen. Want ook dat is belangrijk: tot rust komen.

Stress van solliciteren

Het zoeken naar een baan kan stressvol zijn, zeker als het niet meteen lukt en je afwijzing na afwijzing moet verdragen. In bepaalde sectoren, zoals rechten of management, heb je veel concurrentie. Vaak maken starters de fout door zoveel mogelijk vacatures te verzamelen en overal lukraak op te solliciteren. Leg de focus op enkele banen waar je 100 procent achterstaat en concentreer je daarop. Zo is het makkelijker om enthousiasme uit te stralen. Dat stelt iedereen op prijs.

Zeg soms gewoon glashard nee

Zit jouw agenda stampvol en kom je totaal niet meer toe aan tijd voor jezelf? Herkenbaar? Soms is het echter slim om wat ruimte open te laten in je agenda, gewoon om even ‘niets’ te doen. Zeg dus wat vaker nee tegen die extra dag werken bij je bijbaantje of plan kortere momenten in tijdens het maken van een afspraak. Heb je bijvoorbeeld afgesproken om iemand helpen met verhuizen? Zeg dan niet ‘ik kom vanmiddag langs’ maar spreekt gewoon een uurtje af om te helpen.

Probeer voldoende te bewegen

Het lijkt een dooddoener, maar iedere dag bewegen is zo goed voor je lijf. Je hoeft echt niet uren intensief te sporten, een rondje wandelen is al genoeg. Dit stimuleert het lichaam, waardoor je ‘uitgeput’ raakt en dus ook beter slaapt. Daarnaast is het algemeen bekend dat je tijdens het sporten gelukhormonen aanmaakt. Door sport maak je letterlijk je hoofd leeg en voelt het allemaal minder chaotisch.

Verander de manier waarop je situaties bekijkt

Al hoewel stress uiterst serieus te nemen is, gebeurt het gedeeltelijk tussen je oren. Misschien maak jij jezelf wel veel te druk om het feit dat je misschien geen baan kunt vinden, terwijl dat gewoon een kwestie van tijd is. Iets negatiefs ombuigen naar een positieve situatie is lastig, maar zeker aan te leren. Het helpt je absoluut zodra je het onder de knie hebt.


Als jij bijvoorbeeld te horen krijgt dat jij het niet bent geworden na een sollicitatie, kun je hierover blijven piekeren, of je ziet het als een kans om het de volgende keer anders te doen of om nog een leukere job te vinden. Probeer zodra je een afwijzing krijgt meteen het positieve ervan in te zien. Er komen weer nieuwe kansen.