Wat als het even tegenzit? Doorjakkeren of even stilstaan?

Wat als het even tegenzit? Doorjakkeren of even stilstaan?

Wij vinden het heel normaal, maar ons leven gaat snel. Binnen tien minuten hebben we op onze telefoon boodschappen gedaan, kleding gekocht en ook nog even de huur betaald. Een snel leven zorgt voor verwachtingen. Met de tips van Kenny loop jij niet meer achter de feiten aan, maar bepaal jij zelf waar je op reageert.

 

Omdat alles zo snel gaat, verwachten we ook dat anderen snel reageren. Bijvoorbeeld op whatsapp. En zelfs in het hoger onderwijs krijg je steeds meer lesstof in minder tijd. Dat snelle leven werkt bewust en onbewust op ons door. We moeten door en verder en alles moet direct. Tegenslag en moeilijkheden houden op en zijn alleen daarom al superstressvol en vervelend. Negeren en doorgaan dus.

Sta even stil en vraag je af wat jij wil

Helaas, werkt het zo niet. Tegenslagen en moeilijkheden horen bij ons leven en daarmee moet je leren omgaan. Wat mij daarbij heeft geholpen is mezelf beter leren kennen, goed weten wat ik kan en vooral wat ik wil. De eerste tip is dan ook om af en toe even stil te staan en de focus iets meer op jezelf te leggen in plaats van op alle verwachtingen uit de buitenwereld.

Probeer weer eens een boek te lezen

Wij lezen vooral van schermen, maar het licht van schermen put ons uit. Hoe weet ik dit? Wanneer is de laatste keer dat jij in slaap viel voor een scherm? En met een boek in je hand? Daar heb je het antwoord! Een boek lezen hielp mij rustiger in mijn hoofd te worden. Het gaf meer ruimte om te dealen met alles wat van me wordt gevraagd op een dag.

Wees meer in het hier en nu

Ik las ooit het boek De kracht van het nu van Eckhart Tolle, een absolute aanrader. Ik was zo verbaasd over alles wat ik leerde dat ik er zelfs een nummer over schreef. Door dit boek leerde ik dat je beter kunt proberen meer in het hier en nu te zijn dan te piekeren over je toekomst of je verleden. Het hielp mij me vaker af te vragen waar ik nu op dit moment mee bezig was. Sta je bijvoorbeeld af te wassen, probeer dan niet te denken aan wat je straks gaat doen, of hoe gezellig gisterenavond was in de kroeg. Focus je aandacht op het afwassen. Je merkt vanzelf dat je hoofd heel rustig wordt (en het afwassen minder vervelend).

Laat je lichaam en hoofd samenwerken

Ik ben met yoga begonnen omdat ik fysiek soepeler wilde worden. Als student zit je veel en ik merkte dat ik daar stijf van werd. Ik heb nu minder blessures bij het sporten. Ook mijn hoofd voelt meer verbonden met mijn lijf waardoor mijn zelfvertrouwen groeide. Je lichaam en hoofd werken simpelweg graag samen en door yoga kun je ervaren dat je lichaam wakker wordt. Dat zelfvertrouwen komt mooi van pas, want ik ben bijna afgestudeerd en moet vaak flink mijn mannetje staan in sollicitatiegesprekken.

Praat over wat jij kan en wil (en ook over wat je niet wil)

Om overzicht te houden op wat jij kan en wilt, is het goed hier regelmatig met mensen over te praten. Met vrienden, met familie of misschien wel dat oude dametje in de trein met haar levenswijsheden. Daarnaast zijn er op universiteiten en hbo’s ook vaak services waar je gratis gebruik van kunt maken, zoals de Career Service, een studieadviseur of de universiteitspsycholoog. Voor allerlei onderwerpen, van het maken van de juiste masterkeuze tot persoonlijke moeilijkheden, kun jij daar gratis terecht. Maak er gebruik van! Je bent niet de enige die met dingen worstelt.