Zo voorkom jij te veel prestatiedruk!

Zo voorkom jij te veel prestatiedruk!

Een beetje druk is gezond en goed voor je prestaties! Te veel druk werkt precies omgekeerd. Dan kun je het gevoel krijgen de controle te verliezen. Hoe herken je ongezonde prestatiedruk? Wij leggen je uit hoe je een te hoog stressniveau ombuigt naar gezonde stress.

Stress en prestatiedruk ontstaan vaak door overtuigingen. Je vindt bijvoorbeeld dat jij beter moet presteren dan je studiegenoten. Als dat niet lukt en jij of je omgeving blijven de lat te hoog leggen, gaat het mis. Bij te veel verwachtingen neemt de druk om te presteren toe, maar je vermogen om te presteren juist af. Om deze neerwaartse spiraal tegen te gaan is het zaak de signalen op tijd te herkennen.

Wat is gezonde prestatiedruk?

Jij ervaart regelmatig prestatiedruk en hebt daar geen problemen mee. Je tentamen geeft je het gevoel te moeten presteren: studeren en slagen. Als reactie daarop ontstaat druk, stress of spanning. Je wordt zenuwachtig, je hebt een verhoogde hartslag of gedachten waarbij je je afvraagt of je wel genoeg hebt geleerd. Geen zorgen, dit is allemaal volkomen normaal.

Wat is ongezonde prestatiedruk?

Het wordt zorgelijk zodra de prestatiedruk té groot of te klein wordt. Je reageert daar zo hevig op dat je niet meer normaal kunt functioneren. Je blijft bijvoorbeeld maar moe; voelt voortdurend stress en angst; je slaapt slecht en bent somber. Bij een te lage druk verveel je je en krijg je het gevoel dat alles zinloos is. Neem deze signalen serieus.

Hoe herken je te veel prestatiedruk?

Herkennen is een eerste stap. Waar komt jouw prestatiedruk vandaan? Stel jezelf om te beginnen de volgende vragen:

  • Doe je dingen die niet bij je passen?
  • Vraag je te veel van jezelf?
  • Vraagt je omgeving te veel van je?
  • Heb je een ‘angst voor de angst’ ontwikkeld?

Een angst voor een angst kun je krijgen als je in het verleden al vaker te heftige prestatiedruk hebt ervaren. Je wordt bang dat dit weer gebeurt. Het is belangrijk deze angst te leren controleren. Hierbij helpen ontspannende activiteiten die je hoofd leeg maken en je aandacht focussen. Denk aan mediteren, lezen, yoga, sporten of misschien wel koken.

Wat doe je tegen te veel prestatiedruk?

Ervaar je bijvoorbeeld te veel druk, omdat je veel dingen doet die niet bij je kwaliteiten passen? Praat dan bijvoorbeeld eens met een studiebegeleider over je huidige studie en eventuele andere opties. Los van dergelijke specifieke oplossingen, is het in elk geval goed om:

  • Hulp te vragen aan iemand
  • Goed voor jezelf te zorgen, zodat je beter in je vel komt te zitten
  • Goed te slapen, eten, drinken, genoeg lichaamsbeweging te nemen, sociaal contact en ontspanning te organiseren.

Hoe voorkom je lijden onder prestatiedruk?

  • Houd overzicht op je situatie. Ben je tevreden zo? 
  • Vraag jezelf steeds af wat prioriteit heeft.
  • Maak een overzichtelijke planning. 
  • Zorg dat je bij bent met je vakken. 
  • Zorg dat je werk zich niet opstapelt en je het gevoel krijgt de controle te verliezen. 
  • Richt je op jezelf. Vergelijk je niet met anderen. Hierdoor voorkom je dat je jouw prestaties als ‘minder’ ziet en die wilt compenseren, wanneer iemand anders sneller of beter lijkt.
  • Laat je niet afleiden door alle mooie verhalen op sociale media. Iedereen laat zich daar van zijn beste kant zien. Bewust of onbewust denk jij misschien dat jij het ook zo moet doen. 
  • Bedenk: iedereen loopt zijn eigen race. Jij dus ook.

Succes!