Toen Floor van de Vaart (25) na haar master ging solliciteren, wist ze zeker dat ze consultant wilde worden, maar nog niet precies bij wat voor soort bedrijf. Als het klikt tijdens de sollicitatie komt het wel goed, kreeg ze als tip. En dat was waar. Het sollicitatiegesprek bij organisatieadviesbureau The Next Organization was écht leuk. Ze had zich goed voorbereid en zelf dus ook flink wat te vragen. Beide partijen hadden na afloop een goed gevoel over het gesprek.
TNXTO
The Next Organization (TNXTO) helpt organisaties met het aanpassen van hun strategie zodat zij in een veranderende omgeving hun commerciële prestaties verbeteren. De nadruk ligt op innovatie van businessmodellen in allerlei branches; ook is het bedrijf internationaal gericht. Wat heeft de klant in de toekomst nodig? Welke trends worden belangrijk? Wat Floor als starter aanspreekt bij een iets kleiner bedrijf is dat je medeverantwoordelijk bent voor de groei en het succes van het bedrijf. Jij doet ertoe als lid van het team. “TNXTO is een platte organisatie, dat spreekt me ook aan. De deuren staan altijd open en je loopt zo bij elkaar naar binnen. Ook bij de partners.”
Wereldreis in tussenjaar
Floor (25) groeide op in Luxemburg, met Nederlandse ouders, en haalde haar bachelor Communicatiemanagement in Brussel. Tijdens haar laatste jaar volgde ze een Erasmus-programma in Madrid. Voordat ze aan haar master Beleid, Communicatie en Organisatie aan de VU begon, nam ze een tussenjaar. Eerst een half jaar bij haar vader op kantoor en daarna reisde ze in haar eentje de wereld over. “Daar heb ik zoveel van geleerd. Vooral in Japan. Bijna niemand sprak Engels en de plattegronden kon ik niet lezen. Ik was daar gemiddeld twee à drie uur per dag verdwaald. Uiteindelijk kwam ik wel op de plaats waar ik zijn moest. Nu is dat mijn motto: je komt er wel, maar soms moet je eerst wat omwegen nemen.”
Verandermanagement
Tijdens haar studie vond ze verandermanagement interessant. Dat komt nu van pas. “Ik kan me goed inleven, me makkelijk aanpassen en snel schakelen. Soms ben ik met drie verschillende dingen bezig. Ik kom dan ook snel tot de kern: waar is de klant naar op zoek?” In een team van twee tot drie collega’s werkt ze nu voor een bedrijf dat meer klantgericht wil werken. Wij ontwikkelen een nieuwe strategie en helpen de klant deze vernieuwingen in te voeren. “Uiteindelijk moeten de werknemers de veranderingen dragen en voortzetten. Dat maakt het werk erg afwisselend en boeiend.”
De beste consultant in mezelf naar boven halen
Waar ze zichzelf over vijf of tien jaar ziet, weet ze nog niet. “Ik leer ontzettend veel en het allerbelangrijkst vind ik om de beste consultant in mezelf naar boven te halen. Ik zit hier helemaal op de juiste plek.” Wie had dit kunnen denken toen zij na haar master thuis achter de pc naar vacatures zocht. Ze vond een vacature op de site van Qompas en uit het daarop volgende persoonlijke contact, tipte de recruiter haar voor TNXTO. “Dat was een schot in de roos.”