Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Communicatiemedewerker

Alle bedrijven en organisaties hebben te maken met communicatie. Bij grotere bedrijven zie je vaker een splitsing tussen afdelingen Communicatie en Marketing en bij nog grotere organisaties een splitsing tussen interne, externe of corporate communicatie. Organisaties met een sterke externe focus hebben vaak ook gespecialiseerde communicatieafdelingen zoals bijvoorbeeld arbeidsmarktcommunicatie of bij beursgenoteerde ondernemingen financiële communicatie of bij organisaties waarbij reputatieschade een groot risico vormt issues management of public affairs.

Terug naar de beroepenlijst
Communicatiemedewerker

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Communicatiemedewerker

Als je communicatiemedewerker wilt worden ligt het voor de hand om een studie op het gebied van communicatie, journalistiek of Nederlandse taal te doen. Er zijn letterlijk honderden opleidingen waarbij communicatie, taal of journalistiek centraal staat. Dat houdt ook een zeker risico in omdat je met heel veel afstudeerders straks de concurrentieslag aangaat. Als je communicatiemedewerker wilt worden is het daarom zeker een optie om een “hardere” studie te kiezen en een afstudeerrichting op het gebied van communicatie.

Arbeidsplek

Organisaties met veel klanten, of dat nu bedrijven zijn of consumenten, hebben wel een afdeling die zich met communicatie bezighouden. Hoe groter de organisatie hoe meer verschillende communicatieafdelingen er zullen zijn. Je kunt te maken hebben met decentrale communicatie die een kleiner aandachtsgebied hebben en vaak praktischer bezig zijn of met centrale communicatieafdelingen waar meer overkoepelend en strategisch gewerkt wordt. Communicatie kan intern gericht zijn op het zo goed mogelijk vertalen van de organisatiedoelstellingen naar de medewerkers ter bevordering van de effectiviteit en efficiëntie of met externe communicatie die zich meer richt op de klanten. Daar zijn ook weer verschillende richtingen in van marketing/reclame tot arbeidsmarktcommunicatie of financiële informatieverstrekking. In bijna alle gevallen betreft het stafafdelingen die ter ondersteuning zijn van het management. Natuurlijk zijn er ook organisaties die gespecialiseerd zijn in communicatie. Dat zijn adviesbureaus, reclamebureaus of ook de (kranten)uitgevers en andere mediabedrijven. Afhankelijk van hoe strategisch communicatie is voor een organisatie hoe dynamischer en uitdagender de functies op de communicatieafdelingen. Voor veel kleinere organisaties is “communicatie” een subtaak die in combinatie met andere administratieve taken wordt vervuld.

Als je Communicatiemedewerker wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Als communicatiemedewerker moet je taalvaardig zijn en uiteraard ook affiniteit hebben met taal. Omdat je in de meeste gevallen in Nederland werkzaam zult zijn is uitstekende beheersing van de Nederlandse taal belangrijk en bij voorkeur beheersing van een of meerdere moderne vreemde talen. Je moet ideeën en concepten kunnen omzetten in concrete tekst waarbij je weet wat de hoofd- en subdoelstellingen zijn en kun je je ook verplaatsen in de ontvanger van de boodschap en dus de competentie om te communiceren in de “taal” van de ontvanger. Als communicatiemedewerker heb je een dienstverlenende instelling. Je bent nauwkeurig en communicatief vaardig. Je vindt het leuk om veel contacten te hebben zowel intern als buiten de eigen organisatie. Als je meer de journalistieke kant op wilt, ben je maatschappelijk betrokken en nieuwsgierig. Je leest graag kranten en opiniebladen. Uiteraard fascineren de media je. Je kijkt niet alleen ter ontspanning naar TV, maar je bent ook gefascineerd door de potentiële macht van communicatie en media.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

De kansen op de arbeidsmarkt communicatiemedewerkers zijn redelijk als je zowel geïnteresseerd bent in functies op communicatie als op administratief gebied. De mogelijkheden op afdelingen waarbij communicatie strategisch is, zijn veel minder groot. Dat komt omdat er erg veel mensen een studieachtergrond hebben met taal of communicatie. Bovendien ontstaat er stevige concurrentie met mensen uit een hele andere richting die ook taalvaardig blijken. Het is veel makkelijker om je te onderscheiden als je naast taal of communicatie een echte specialisatie hebt. Een jurist of econoom die communicatiemedewerker wilt worden heeft het veel makkelijker dan starter met een afgeronde studie communicatie of marketing. Kortom specifieke domeinkennis helpt om je kansen te vergroten.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Organisaties met veel klanten, of dat nu bedrijven zijn of consumenten, hebben wel een afdeling die zich met communicatie bezighouden. Hoe groter de organisatie hoe meer verschillende communicatieafdelingen er zullen zijn. Je kunt te maken hebben met decentrale communicatie die een kleiner aandachtsgebied hebben en vaak praktischer bezig zijn of met centrale communicatieafdelingen waar meer overkoepelend en strategisch gewerkt wordt. Communicatie kan intern gericht zijn op het zo goed mogelijk vertalen van de organisatiedoelstellingen naar de medewerkers ter bevordering van de effectiviteit en efficiëntie of met externe communicatie die zich meer richt op de klanten. Daar zijn ook weer verschillende richtingen in van marketing/reclame tot arbeidsmarktcommunicatie of financiële informatieverstrekking. In bijna alle gevallen betreft het stafafdelingen die ter ondersteuning zijn van het management. Natuurlijk zijn er ook organisaties die gespecialiseerd zijn in communicatie. Dat zijn adviesbureaus, reclamebureaus of ook de (kranten)uitgevers en andere mediabedrijven. Afhankelijk van hoe strategisch communicatie is voor een organisatie hoe dynamischer en uitdagender de functies op de communicatieafdelingen. Voor veel kleinere organisaties is “communicatie” een subtaak die in combinatie met andere administratieve taken wordt vervuld.