Hoe word je Congresmedewerker
Om Congresmedewerker te worden ligt het voor de hand om een hbo opleiding Hotelonderwijs, Hospitality en Evenementen Management, of Facility Management te doen. Deze opleidingen worden onder de economische opleidingen geplaatst. Alle profielen bieden toegang tot deze opleidingen maar vaak worden wel bepaalde vakken vereist waarvan meestal economie, en/of management en organisatie, en/of een tweede moderne vreemde taal. Ervaring zal vaak belangrijker zijn dan de juiste opleiding. Bij de opleiding Hotelonderwijs, Hospitality en Evenementen Management, of Facility Management zul je meestal relevante stageopdrachten doen. Dat is het voordeel ten opzichte van andere studies. Als student heb je vaak ook veel mogelijkheden om je bezig te houden met organisatie van beursen, introductiedagen en andere events. Je vooropleiding zal zelden doorslaggevend zijn. De juiste affiniteit en competenties als creativiteit, organisatietalent en dienstverlenende instelling veel meer. Je kunt solliciteren bij een van de grote organisaties die zich gespecialiseerd hebben in organisatie van congressen en events.
Arbeidsplek
Als congresmedewerker van de grotere congressen werk je bij een van de grote congresorganisatoren van Nederland, maar er zijn ook veel kleinere bedrijven die zich gespecialiseerd hebben in de organisatie van congressen en andere events. Een trend is dat ook steeds meer freelancers zich bezighouden met eventorganisatie. Zij werken meestal vanuit huis of een klein kantoor.
Als je Congresmedewerker wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen
Bekijk ook de volgende relevante studies
Interesses en competenties
Als congresmedewerker is het doel om succesvolle congressen of andere events te organiseren. Dat betekent dat je op de congresdagen moet zorgen dat alles vlekkeloos verloopt en dat de ‘opdrachtgevers’, de sprekers, de bezoekers er een positieve ervaring aan overhouden. Je moet een dienstverlenende instelling hebben, creativiteit en organisatietalent ofwel een positieve “horeca” mentaliteit. Dat wil zeggen “de klant is koning”, hard willen werken, praktisch zijn, creatief en oplossingsgericht. Je moet weten hoe je mensen aangenaam kunt verrassen , maar daarbij ook altijd de kosten in de gaten houden. Teamwork is vanzelfsprekend. Je bent communicatief en sociaal vaardig, en je beheerst liefst meerdere moderne vreemde talen. Het beschikken over commerciële kwaliteiten betekent over het algemeen een duidelijke plus.