Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Manager reisorganisatie

Een manager binnen een reisorganisatie kan verschillende functies uitoefenen. Zo kun je leiding geven aan een eigen reisbureau of de verantwoordelijkheid hebben over een filiaal van een grotere reisorganisatie. Er komen veel dingen kijken bij het managen van een reiswinkel. Zo heb je de leiding over het personeel, verzorg je de reclame, de productie van reisgidsen, de samenstelling en inkoop van reizen en zie je toe op de verkoop van reisproducten. Reisbureaus zijn natuurlijk gespecialiseerd in verschillende reisvormen: van dagtripjes, zonvakanties of gezinsvakanties tot safari’s en cruises. Als manager van een reisbureau zie je toe op het hele proces en heb je relatief veel vrijheid in het bepalen van je werkdag. Maar als manager reisorganisatie kun je ook werkzaam zijn bij het hoofdkantoor van een reisorganisatie en bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid hebben over de inkoop van reizen. Je reist dan regelmatig af naar verschillende vakantiebestemmingen om ter plekke contracten af te sluiten. Wie een carrière als manager in de reisbranche wel ziet zitten, kan het beste kiezen voor de hbo opleiding (Internationaal) Toeristisch Management.

Terug naar de beroepenlijst
Manager reisorganisatie

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Manager reisorganisatie

Een opleiding die voor de hand ligt als je manager reisorganisatie wilt worden is de hbo studie (Internationaal) Toeristisch Management of Toerisme, die je in verschillende Nederlandse steden kunt volgen.

Arbeidsplek

Een manager reisorganisatie zal terechtkomen in een branche die geheel commercieel is en daarom zeer afhankelijk van de economische situatie. De meeste managers zul je tegenkomen bij reisbureaus. Maar er zullen ook mensen zijn die op het hoofdkantoor van een reisorganisatie werken en zodoende niet in contact komen met klanten. Nu ook steeds meer reizen op internet worden geboekt, zullen ook veel afgestudeerden terecht komen bij een website. De meeste banen zijn bureaubanen met kantoortijden, enkelen zullen echter regelmatig afreizen naar het buitenland om nieuwe bestemmingen te bekijken en reizen in te kopen.

Als je Manager reisorganisatie wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Voor een managementfunctie binnen de reisbranche moet je over vele kwaliteiten beschikken. Je moet binnen de organisatie een natuurlijk overwicht hebben en voor structuur kunnen zorgen. Het is belangrijk om stressbestendig te zijn wanneer er zich problemen voordoen of wanneer het in de reiswinkel druk is. Verder moet je bereid zijn veel te reizen (het beheersen van enkele vreemde talen is natuurlijk een pre) en een commerciële instelling hebben. Vaak moet je in vreemde landen contracten afsluiten en over prijzen onderhandelen om zo de meest gunstige reis samen te stellen. Een manager reisorganisatie moet gericht zijn op een zo optimaal mogelijk resultaat. Naast zakelijk is een manager klantgericht, vooral bij kleinere reisbureaus kom je veel met klanten in aanraking. Op een hoge functie moet je bovendien een neus hebben voor de nieuwste ontwikkelingen in de reisbranche.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

Het arbeidsmarktperspectief voor afgestudeerden die in de reisbranche willen werken is redelijk goed. Er zijn veel verschillende reisbureaus, reisorganisaties en andere bedrijven die zich met reizen bezighouden. Natuurlijk zul je niet meteen in een leidinggevende positie terechtkomen. Op het moment is het wel de vraag hoe reisbureaus zich zullen ontwikkelen, nu steeds meer vakanties via het internet geboekt worden. Toch zullen in de reisbranche altijd wel banen zijn, in wat voor vorm dan ook. Het startsalaris is relatief laag maar zal hoger worden naarmate je meer ervaring krijgt.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Een manager reisorganisatie zal terechtkomen in een branche die geheel commercieel is en daarom zeer afhankelijk van de economische situatie. De meeste managers zul je tegenkomen bij reisbureaus. Maar er zullen ook mensen zijn die op het hoofdkantoor van een reisorganisatie werken en zodoende niet in contact komen met klanten. Nu ook steeds meer reizen op internet worden geboekt, zullen ook veel afgestudeerden terecht komen bij een website. De meeste banen zijn bureaubanen met kantoortijden, enkelen zullen echter regelmatig afreizen naar het buitenland om nieuwe bestemmingen te bekijken en reizen in te kopen.