Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Maritiem officier

Een maritiem officier heeft een leidinggevende functie aan boord van een schip. Hij of zij weet alles van het reilen en zeilen op een schip; van vaarplan tot laden en lossen, van de werking van de communicatiesystemen tot de machinekamer van het schip. In tegenstelling tot Marine Officier is dit geen militair beroep, maar een beroep waarin men zich met de commerciële zeevaart bezig houdt. Je hebt de verantwoordelijkheid over het vervoer van personen of grote hoeveelheden goederen. Een maritiem officier vind je op cruiseschepen maar ook op grote containerschepen en olietankers. Als maritiem officier kun je verschillende functies aan boord van het schip hebben. De een houdt zich bezig met navigatie (stuurman, kapitein), en de ander is weer gericht op techniek (werktuigkundige). In Nederland is het belang van de scheepvaart groot, alleen al in de haven van Rotterdam komen dagelijks allerlei soorten schepen uit alle delen van de wereld binnen. Om in de vraag naar maritieme officieren te voldoen, zijn er opleidingen Maritiem Officier aan verschillende hogescholen in Nederland.

Terug naar de beroepenlijst
Maritiem officier

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Maritiem officier

In Nederland kun je aan verschillende hogescholen de opleiding Maritiem Officier doen. Tijdens de studie kom je veelvuldig in aanraking met de praktijk door simulaties en stages. Na het afronden van deze opleiding kun je vaak direct aan de slag in de zeevaart. Een verwante wetenschappelijke opleiding is Maritieme Techniek. Een andere mogelijkheid is om in dienst te gaan als Marine Officier, de selectieprocedures zijn daar erg zwaar.

Arbeidsplek

Een afgestudeerd maritiem officier brengt de eerste jaren van zijn carrière grotendeels op zee door. Je kan bij verschillende rederijen aan de slag: goederenvervoer, cruiseschepen, grote vaart. Nergens zul je je aan kantoortijden houden want het werk op een schip gaat 24 uur per dag door. Vaak zul je ook enkele weken op zee doorbrengen in een kleine gemeenschap. Technische en leidinggevende vaardigheden zet je in op zee, in plaats van op een kantoor. Wie afgestudeerd is als maritiem officier kan ook aan de slag bij buitenlandse rederijen. Het is mogelijk dat je na enkele jaren genoeg hebt van de onregelmatige werktijden op zee, gelukkig zijn er dan ook mogelijkheden om werk te krijgen aan wal. De zeevaart is grotendeels een mannenwereld, maar de laatste jaren kiezen ook steeds meer vrouwen voor een maritieme opleiding.

Als je Maritiem officier wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Dit beroep is zeer avontuurlijk en afwisselend. Vaak brengt de maritiem officier lange tijd op zee door en krijgt te maken met allerlei onverwachte situaties. Je moet flexibel en stressbestendig zijn om de lange dagen op zee aan te kunnen. Ook moet je goed onder druk kunnen functioneren. Verder is het belangrijk dat een maritiem officier zowel leiding kan geven als goed in een team kan samenwerken. Vaak ben je in de scheepvaart enkele dagen of enkele weken op elkaar aangewezen. Je moet problemen kunnen oplossen en knopen kunnen doorhakken. Goede sociale en communicatieve vaardigheden zijn daarbij essentieel. Het beheersen van een aantal vreemde talen is nooit weg omdat de scheepvaart bij uitstek een internationale omgeving is. Als laatste is kennis van navigatie en techniek de essentie van dit beroep. Een maritiem officier heeft een brede algemene kennis en weet deze op een goede manier te vertalen naar de zeevaartpraktijk.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

De arbeidsmarkt voor afgestudeerde maritiem officieren is zeer gunstig. Er is veel vraag naar goed opgeleid zeevaart personeel in zowel binnen – als buitenland. Het startsalaris vergeleken met andere hbo opleidingen is dan ook bovengemiddeld. Binnen de scheepvaart werkt men met rangen: je zult beginnen in een assisterende functie en daarna mogelijk opklimmen tot stuurman of kapitein. Ook kun je ervoor kiezen om bijvoorbeeld in een haven of bij een rederij een leidinggevende –of een beleidsfunctie uit te gaan voeren.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Een afgestudeerd maritiem officier brengt de eerste jaren van zijn carrière grotendeels op zee door. Je kan bij verschillende rederijen aan de slag: goederenvervoer, cruiseschepen, grote vaart. Nergens zul je je aan kantoortijden houden want het werk op een schip gaat 24 uur per dag door. Vaak zul je ook enkele weken op zee doorbrengen in een kleine gemeenschap. Technische en leidinggevende vaardigheden zet je in op zee, in plaats van op een kantoor. Wie afgestudeerd is als maritiem officier kan ook aan de slag bij buitenlandse rederijen. Het is mogelijk dat je na enkele jaren genoeg hebt van de onregelmatige werktijden op zee, gelukkig zijn er dan ook mogelijkheden om werk te krijgen aan wal. De zeevaart is grotendeels een mannenwereld, maar de laatste jaren kiezen ook steeds meer vrouwen voor een maritieme opleiding.