Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Marktonderzoeker

Als marktonderzoeker verzamel en analyseer je informatie over allerlei verschillende afzetmarkten. De soort informatie waarbij je hier aan kunt denken is bijvoorbeeld wat voor trends een afzetmarkt vertoont of wat voor klanten deze aantrekt. Je doet dus onderzoek naar alle factoren die de vraag naar een product beïnvloeden. Meestal is een marktonderzoeker in dienst van een marktonderzoeksbureau. Dit bureau zet meestal in opdracht van organisaties onderzoeken op en voert deze ook uit.

Terug naar de beroepenlijst
Marktonderzoeker

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Marktonderzoeker

Marktonderzoeker kun je door middel van veel verschillende opleidingen worden. Het belangrijkste is dat je minimaal een opleiding op hbo niveau hebt gevolgd op het gebied van Financiën of Economie. Voorbeelden van opleidingen zijn hbo Marketing Management, Commerciële Economie (hbo en wo) en Bedrijfskunde (wo). De meest logische profielkeuze op de middelbare school is Economie en Maatschappij, maar andere profielen bieden ook toegang tot bovengenoemde en andere economische opleidingen.

Arbeidsplek

Als marktonderzoeker ben je werkzaam bij een marktonderzoekbureau. Ook kun je aan de slag bij bedrijven die hun eigen marktonderzoeker in dienst hebben. Er zijn veel uiteenlopende soorten bedrijven die zelf marktonderzoekers in dienst nemen. Je werkt het grootste gedeelte van je tijd achter een bureau. Af en toe bezoek je opdrachtgevers of anderen die bij het onderzoek betrokken zijn, zoals collega’s, enquêteurs en deskundigen. Als er een deadline nadert, werk je soms ook ’s avonds en in het weekend om een opdracht af te kunnen krijgen. Je staat vrij vaak onder grote tijdsdruk. Je werkt meestal zelfstandig en besteedt bepaalde delen van het werken aan anderen uit, zoals het uitvoeren van enquêtes. Je staat in contact met je opdrachtgevers en soms ook met consumenten van het product dat je onderzoekt. Het werk van een marktonderzoeker is niet heel afwisselend: je doet eigenlijk altijd hetzelfde. Wat echter meestal wel verschilt, is het onderwerp en de daarbij behorende onderzoeksmethode.

Als je Marktonderzoeker wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Als marktonderzoeker vind je het leuk om uit te zoeken waarom bepaalde producten populair zijn en anderen niet. Je bent analytisch sterk en kunt goed informatie verzamelen. Dat is de voornaamste taak van de marktonderzoeker. Ook ben je communicatief vaardig en kun je goed rapporteren. Dit is nodig omdat je contacten met opdrachtgevers en consumenten moet onderhouden en omdat de informatie die jij verkrijgt en analyseert ook weer doorgespeeld moet worden naar de opdrachtgever. Netwerken is bovendien een eigenschap die goed van pas kan komen bij het binnenhalen van opdrachten.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

Omdat bedrijven vrijwel altijd benieuwd zijn naar de effecten op de vraag naar hun product en de populariteit van hun producten, worden marktonderzoekers vaak ingezet. De arbeidsmarkt voor marktonderzoekers is dus goed, ook (of juist) in tijden van economische crisis. Dit is vooral zo omdat consumentengedrag moeilijk te voorspellen is en vaak willekeurig lijkt. Als je een baan hebt als marktonderzoeker kun je doorgroeien in je eigen functie: zo kun je doorgroeien naar senior marktonderzoeker of commercieel directeur van een marktonderzoeksbureau. Ook kun je ervoor kiezen je eigen marktonderzoekbureau te starten.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Als marktonderzoeker ben je werkzaam bij een marktonderzoekbureau. Ook kun je aan de slag bij bedrijven die hun eigen marktonderzoeker in dienst hebben. Er zijn veel uiteenlopende soorten bedrijven die zelf marktonderzoekers in dienst nemen. Je werkt het grootste gedeelte van je tijd achter een bureau. Af en toe bezoek je opdrachtgevers of anderen die bij het onderzoek betrokken zijn, zoals collega’s, enquêteurs en deskundigen. Als er een deadline nadert, werk je soms ook ’s avonds en in het weekend om een opdracht af te kunnen krijgen. Je staat vrij vaak onder grote tijdsdruk. Je werkt meestal zelfstandig en besteedt bepaalde delen van het werken aan anderen uit, zoals het uitvoeren van enquêtes. Je staat in contact met je opdrachtgevers en soms ook met consumenten van het product dat je onderzoekt. Het werk van een marktonderzoeker is niet heel afwisselend: je doet eigenlijk altijd hetzelfde. Wat echter meestal wel verschilt, is het onderwerp en de daarbij behorende onderzoeksmethode.