Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Tekstschrijver

Een tekstschrijver produceert allerlei soorten teksten: van zakelijke tot onderhoudende stukken, van voorlichtende tot wervende teksten. Het schrijven van wervende advertentieteksten wordt vaak uitgeoefend in de functie van copywriter bij een reclamebureau. Een tekstschrijver produceert voornamelijk stukjes voor folders, tijdschriften, persberichten of websites. Binnen dit beroep schrijf je minder vanuit een artistieke drang, zoals bijvoorbeeld een dichter of een romanschrijver. Ook ben je in tegenstelling tot de journalist niet in dienst van een krant of tijdschrift die streven naar objectief nieuws en actuele stukken. Een tekstschrijver werkt vaak voor betalende klanten, die een duidelijke stem willen hebben in de uiteindelijke tekst.

Terug naar de beroepenlijst
Tekstschrijver

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Tekstschrijver

Iedereen die dat wil kan zichzelf een tekstschrijver noemen. Maar voor je geloofwaardigheid en positie op de arbeidsmarkt, is het handig om de nodige kennis en ervaring te hebben op het gebied van communicatie en Nederlandse taal. Studies als Communicatie, Nederlands, Bedrijfscommunicatie of Communicatiewetenschappen kunnen een goede voorbereiding zijn op dit beroep. Het is belangrijk om ook al tijdens de studie ervaring op te doen met schrijven. Om toegelaten te worden tot een communicatieopleiding is een specifiek eindexamenprofiel niet vereist, affiniteit met taal is echter wel een must.

Arbeidsplek

Een tekstschrijver kan werken bij een reclamebureau, een uitgeverij, een website of op een communicatieafdeling van een bedrijf, organisatie of overheidsinstelling. Het grootste deel van de werkzaamheden zullen op kantoor plaatsvinden. Het is ook heel goed mogelijk om als parttimer of freelancer te werken. Een groot deel van de dag zul je alleen doorbrengen achter je computer. Elke schrijfopdracht heeft echter weer andere uitdagingen en dat maakt het werk afwisselend.

Als je Tekstschrijver wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Naast excellente schriftelijke en mondelinge communicatieve vaardigheden, moet de tekstschrijver bovenal goed kunnen luisteren. Niet iedere klant weet op voorhand duidelijk wat hij wil communiceren. De tekstschrijver helpt, door het stellen van de juiste vragen, vooraf vast te stellen wie precies bereikt moet worden, en wat de klant bij die doelgroep wil bereiken. Een goed analytisch vermogen is daarbij heel nuttig. De tekstschrijver gaat accuraat te werk om foutloze teksten aan te leveren. Vaak zijn er strikte deadlines en moet je onder tijdsdruk werken. Een goede planning maken om efficiënt om te gaan met je tijd is daarbij essentieel.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

Veel tekstschrijvers beginnen bij de redactie van een tijdschrift of website. Gedurende hun carrière nemen ze steeds ingewikkeldere opdrachten voor hun rekening zoals een strategisch plan of een presentatie of speech voor de directie. Veel tekstschrijvers werken ook als freelancer. Het is belangrijk dat je het juiste netwerk hebt, en veel geluk, want het is een populaire bedrijfstak. Vervolgens bouw je er je carrière gaandeweg op, afhankelijk van je talent.

Op communicatievlak kun je carrière maken door manager te worden van een communicatieafdeling. Ook kun je het werkgebied uitbreiden op het gebied van Marketing. Dit betekent dat je je naast communicatieklussen, ook bezighoudt met zaken als verkoop en marktonderzoek.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Een tekstschrijver kan werken bij een reclamebureau, een uitgeverij, een website of op een communicatieafdeling van een bedrijf, organisatie of overheidsinstelling. Het grootste deel van de werkzaamheden zullen op kantoor plaatsvinden. Het is ook heel goed mogelijk om als parttimer of freelancer te werken. Een groot deel van de dag zul je alleen doorbrengen achter je computer. Elke schrijfopdracht heeft echter weer andere uitdagingen en dat maakt het werk afwisselend.