Als zelfstandig ondernemer zet je zelf een bedrijf op en houdt je de organisatorische leiding over dat bedrijf. Dit kan een eenmanszaak zijn maar vaker is het een bedrijf waarbij je personeel onder je hebt staan. Je investeert en begeleidt je personeel, je organiseert werkzaamheden, verdiept je in producten, behandelt klachten van klanten, koopt producten in, maakt het personeelsbeleid, onderhandelt met leveranciers en voert de financiële administratie. Als je bedrijf groot genoeg is, kun je bedrijfsleiders en dergelijke aannemen die een deel van jouw takenpakket overnemen. Elk jaar maak je een bedrijfsplan. Daarin staat onder meer een ondernemingsplan, een investeringsplan, personeelsbeleid, plannen voor de vergroting van de omzet en beheersing van de kosten. Vooral in de beginfase van jouw bedrijf ligt de taak van het maken van het bedrijfsplan bij jou. Als er problemen zijn in de werking van het bedrijf, onderzoek jij de mogelijke oorzaken daarvan. Daarna ga je op zoek naar oplossingen. Knelpunten in de productie kun je bijvoorbeeld oplossen door het werk anders te organiseren, nieuwe apparatuur aan te schaffen of bestaande apparatuur te verbeteren. Ten slotte probeer je er ook voor te zorgen dat je werknemers met plezier werken en zich betrokken voelen bij jouw bedrijf. Door hen te betrekken bij je plannen en eventuele veranderingen binnen het bedrijf probeer je hen te motiveren. Hbo of wo opleidingen in de richting van bedrijfskunde en economie vormen een goede basis voor het zelfstandig ondernemerschap.