5. Assessment

Terug naar het assessment overzicht

Wat is het precies?

Het woord 'assessment' betekent 'beoordeling'. Je wordt objectief beoordeeld aan de hand van diverse testen, zoals interviews, intelligentietesten, persoonlijkheidstesten en praktijksimulaties. Soms is het één van deze vier, soms een combinatie van verschillende onderdelen. 'Een assessment maakt deel uit van de sollicitatieprocedure' lees je in sommige vacatures. Maar wat is een assessment center precies? En wat kun je verwachten? Hier vind je uitleg over de verschillende vormen van de tests. Hoe veel tijd kost het, waar wordt op gelet, en wie beoordeelt je precies? Lees het hier.

Het woord 'assessment' betekent 'beoordeling'. Je wordt objectief beoordeeld aan de hand van diverse testen, zoals interviews, intelligentietesten, persoonlijkheidstesten en praktijksimulaties. Soms is het één van deze vier, soms een combinatie van verschillende onderdelen.

Enkele uren of één dag

Een assessment vindt doorgaans plaats na de tweede gespreksronde van de sollicitatieprocedure. Er zit veel verschil in de vorm: soms duurt het enkele uren, soms meerdere dagen, maar meestal is het één hele dag.

Individueel of per groep

Het is mogelijk dat een bedrijf of organisatie grote groepen sollicitanten tegelijkertijd uitnodigt om deel te nemen aan een assessment center. Je ontmoet dan medesollicitanten en vaak medewerkers uit het bedrijf (in de rol van beoordelaar).

Een andere vorm van assessment is dat je individueel wordt uitgenodigd, meestal door een adviesbureau. Dan ontmoet je adviseurs die in opdracht werken van het bedrijf waarbij je solliciteert. Het is niet waarschijnlijk dat je dan medesollicitanten ontmoet, zeker niet als er maar één vacature is.

Functioneren in de praktijk

Het assessment vormt een aanvulling op het traditionele cv en sollicitatiegesprek. Het doel is hetzelfde: het selecteren van de juiste persoon voor een functie. Uit diverse onderzoeken blijkt alleen dat een assessment beter de geschiktheid voor een functie bepaalt dan een brief, cv of sollicitatiegesprek.

Assessments helpen de werkgever een betere indruk te krijgen, van wie jij bent en wat je kunt. Jouw kennis, capaciteiten, vaardigheden en karaktereigenschappen komen beter naar boven dan in één of twee relatief korte gesprekken.

In de testen moet je immers iets van jezelf laten zien: je wordt in praktijksituaties gebracht, zodat het bedrijf ziet hoe jij daadwerkelijk functioneert. Anders dan in het sollicitatiegesprek: daarin vertel je alleen hoe jij functioneert. De testen geven dus een eerlijker beeld.

Wat wordt getest?

Omdat het assessment dus je geschiktheid voor een bepaalde functie meet, is het iedere keer anders. De vragen, cases en opdrachten zijn afhankelijk van de functie waar je op solliciteert.

Je kunt daarom testen verwachten die te maken hebben met de specifieke functie-eisen. Wie solliciteert op een managementfunctie, zal dus met name beoordeeld worden op leidinggevende kwaliteiten. Hoe geef je leiding? Op welke manier neem je beslissingen?

Maar ook je persoonlijkheid moet bij de baan passen. Hoe ga jij om met verschillende typen mensen en lastige situaties? Door het assessment krijgt het bedrijf een beeld van zowel jouw vaardigheden als je karakter.

Wie beoordeelt je?

De meeste kleine organisaties doen niet aan assessments: het is tijdrovend en de kosten zijn hoog. Kiezen ze toch voor een assessment, dan besteden ze het doorgaans uit aan professionele testbureaus.

Het zijn juist de grote bedrijven, zoals multinationals, die assessments gebruiken om nieuw personeel te selecteren. Vroeger vooral bij hogere managementfuncties, tegenwoordig voor allerlei kandidaten.

Regelmatig organiseren zij de testen zelf, en hebben ze psychologen en rollenspelers in dienst genomen. Vaak zijn ook managers van het bedrijf zelf aanwezig. Zij zijn de 'assessoren'. Deze werknemers fungeren als gesprekspartner en rollenspeler, observeren je gedrag en schrijven ten slotte mee aan de beoordeling.

Do's and don'ts

Wat moet je je wel en niet doen bij een assesment?
Bekijk alle do's and don'ts