3. CV & Motivatiebrief

Terug naar het CV & motivatiebrief overzicht

Bouw het op met AIDA

De meeste sollicitatiebrieven beginnen ongeveer hetzelfde. De kandidaat vertelt op welke vacature hij solliciteert en waar hij deze heeft gevonden. Soms wordt gerefereerd aan een eerder telefoongesprek. Deze opening is standaard: veilig, maar ook een beetje saai. Recruiters die tientallen brieven moeten lezen, zien steeds hetzelfde. Weinig enthousiast ploegen ze door de rest van je brief heen.

Afsluiting: ACTION

De vierde letter van AIDA staat voor Action. Actie ondernemen! Je roept de lezer op jou uit te nodigen voor een gesprek. Ook al is dit doel wel duidelijk, toch meld je dit expliciet. Het hoort thuis in de laatste regel(s) van je brief.

Het belang van de laatste zin moet je niet onderschatten: het bepaalt voor een groot deel de indruk die je achterlaat. Het moet triggeren om jou uit te nodigen.

Formuleer een krachtige slotzin, zodat je zelfverzekerd overkomt. Zoek wel een balans: wees niet te arrogant, maar ook niet te twijfelend. Vermijd woorden als 'denken' en 'hopen', dat komt onzeker over. Voorkom - tot slot - afsluitingen die te wazig, te afwachtend of te formeel zijn.

Do's

Enthousiast:
'Graag kom ik mijn enthousiasme inzetten bij uw organisatie. Een uitnodiging voor een kennismakingsgesprek zie ik daarom met veel plezier tegemoet.'

Benadruk de match:
'Graag kom ik eens langs om verder te praten over de overeenkomsten tussen de ambitie van uw organisatie en mijn persoonlijke motivatie.'

Kort en krachtig:
'Graag licht ik mijn motivatie en cv verder toe in een gesprek.'

Zelfverzekerd:
'Ik ben van mening dat ik vanwege mijn ervaring en capaciteiten een goede kandidaat ben. Graag overtuig ik u hiervan in een persoonlijk gesprek'.

Don'ts

Te direct:
'Graag licht ik in een persoonlijk gesprek nader toe waarom ik de perfecte persoon voor de functie ben.'

Te formeel:
'In afwachting van uw reactie verblijf ik.'

'Met spanning wacht ik uw reactie af.'

Te twijfelend:
'Ik denk dat ik een aanwinst ben voor uw bedrijf en hoop uw interesse gewekt te hebben'

AIDA-Model

AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen, als reclamecampagnes

Bron: Wikipedia

Sollicitatietools - AIDA-Model