3. CV & Motivatiebrief

Terug naar het CV & motivatiebrief overzicht

Bouw het op met AIDA

De meeste sollicitatiebrieven beginnen ongeveer hetzelfde. De kandidaat vertelt op welke vacature hij solliciteert en waar hij deze heeft gevonden. Soms wordt gerefereerd aan een eerder telefoongesprek. Deze opening is standaard: veilig, maar ook een beetje saai. Recruiters die tientallen brieven moeten lezen, zien steeds hetzelfde. Weinig enthousiast ploegen ze door de rest van je brief heen.

Midden: DESIRE

In het AIDA-model staat de D voor Desire. In dit deel van de brief probeer je het 'verlangen' van de recruiter aan te wakkeren: je zorgt er voor dat hij benieuwd wordt naar jou, en kennis met je wil maken.

Motivatie benadrukken

Dit doe je bij uitstek door je motivatie te benadrukken. Waarom wil jij hier gaan werken? En waarom pas jij in het bedrijf? Juist die beweegredenen kun je in je brief schetsen: een mooie aanvulling op alle feitelijke informatie uit je cv.

Waarom bij dit bedrijf?

Waarom wil je juist bij dit specifieke bedrijf werken? Om hier een antwoord op te geven is een beetje research nodig. Zoek informatie op internet, zoals de website van de organisatie, of vraag iemand die er al werkt. Zorg dat je een indruk krijgt van de missie, strategische doelen en de bedrijfscultuur.

In de motivatiebrief kun je hier vervolgens naar refereren. Als de bedrijfsvisie jou bijvoorbeeld erg aanspreekt, dan kun je dit noemen. Maak het wel concreet, en praat niet in clichés. Verbind het bedrijf met jezelf: met je eigen denkbeelden, ervaringen of eigenschappen.

Waarom in deze functie?

Voor de functie geldt een vergelijkbaar advies: zorg dat je goed weet wat de functie inhoudt. Pas dan kun je je motivatie goed onderbouwen. Wees zo concreet mogelijk: ga dieper in op wat je aanspreekt in de taken en verantwoordelijkheden.

Misschien heb je in het tweede deel al toegelicht waar jij goed in bent, maar vergeet niet ook je intrinsieke beweegredenen te noemen. Geef aan waar jij enthousiast van wordt, of waar je passies liggen. Of leg uit welke stap je in je ontwikkeling wil maken. Zo zeg je wat over je persoonlijkheid én over de kant die jij op wilt.

Wederom kun je voorbeelden uit het verleden aanhalen: leg bijvoorbeeld uit wat jou het meeste aantrok in je studie of vorige baan. En maak daarna de match: hoe verwacht jij dit terug te vinden in deze functie?

Voorbeeldzinnen

Overeenkomsten:
'Uw missie om innovatieve apps te ontwikkelen, spreekt me bijzonder aan, omdat ik zelf een enorme gadgetfreak ben, en dagelijks de appstore check'.

Ervaring:
'Doordat ik jarenlange ervaring heb opgedaan in verschillende bijbanen, ben ik bekend met de gang van zaken in de horecabranche.'

Passie:
'Ik houd er van om mensen te overtuigen. Ik ben daarom goed in sales, en wanneer ik een mooie deal heb gesloten, voel ik me de hele dag vol energie'.

Vorige baan:
'In mijn vorige baan als manager heb ik mijn leiderschapskwaliteiten verder ontwikkeld. Het contact met mensen uit de hele organisatie sprak mij erg gaan. In dit opzicht kan ik van toegevoegde waarde zijn voor uw organisatie.

Volgende stap:
'Na zelf de verschillende onderdelen van het werk op uitvoerend niveau te hebben gedaan, wil ik nu zelf het hele proces aansturen. Ik ben klaar voor de volgende stap'.

Ga verder naar deel 4: action

AIDA-Model

AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen, als reclamecampagnes

Bron: Wikipedia

Sollicitatietools - AIDA-Model