3. CV & Motivatiebrief

Terug naar het CV & motivatiebrief overzicht

Bouw het op met AIDA

De meeste sollicitatiebrieven beginnen ongeveer hetzelfde. De kandidaat vertelt op welke vacature hij solliciteert en waar hij deze heeft gevonden. Soms wordt gerefereerd aan een eerder telefoongesprek. Deze opening is standaard: veilig, maar ook een beetje saai. Recruiters die tientallen brieven moeten lezen, zien steeds hetzelfde. Weinig enthousiast ploegen ze door de rest van je brief heen. Dit is een gemiste kans, want juist in de opening kun je opvallen, en jezelf onderscheiden!

Opening: ATTENTION

In het AIDA-model staat de A voor 'Attention': trek de aandacht met een pakkende inleiding. Met een originele openingszin, die lekker loopt en nieuwsgierig maakt, eis je meteen de aandacht op.

Een goede inleiding nodigt uit om snel verder te lezen, en maakt nieuwsgierig naar de persoon achter de brief. Om sterk te openen, is vaak wat creativiteit en denkwerk nodig. Wat valt op? Dit kan bijvoorbeeld een persoonlijke anekdote zijn, of een verwijzing naar een eerder contact of de actualiteit.

Goede voorbeelden:

Eerste reactie: 'Toen ik de vacature voor ... las, sprong ik meteen op. Deze dyanmische en communicatieve functie pas perfect bij wie ik ben en wat ik kan.'

Na een telefoongesprek: 'Na ons telefoongesprek van vorige week dinsdag ben ik zeer geïnteresseerd geraakt in de functie van ... bij uw organisatie.'

Na een eerder contact: 'Toen ik op de Bedrijvenbeurs met een recruiter van ... sprak, was mijn interesse gewekt. Het werken in zo'n jong, groeiend, en ambitieus bedrijf spreekt mij zeer aan. Daarom solliciteer ik hierbij op de functie van ...'

"Na een geanimeerd, maar vooral ook informatief gesprek vorige week donderdag met ..., was het duidelijk voor mij: daar moet ik solliciteren! Voor u ligt dan ook mijn motivatie voor de functie van ... bij ..."

Niet fout, wel saai

Standaard: 'Naar aanleiding van uw advertentie in de ... van 12 december 2012 solliciteer ik hierbij naar de functie van ...'

Kort: 'Hierbij wil ik solliciteren naar de functie van ...'

Droog: 'Via de website van ... las ik met interesse uw vacature voor een ... Graag solliciteer ik naar deze functie'.

Ga verder naar deel 2: interest

AIDA-Model

AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen, als reclamecampagnes

Bron: Wikipedia

Sollicitatietools - AIDA-Model