3. CV & Motivatiebrief

Terug naar het CV & motivatiebrief overzicht

Bouw het op met AIDA

De meeste sollicitatiebrieven beginnen ongeveer hetzelfde. De kandidaat vertelt op welke vacature hij solliciteert en waar hij deze heeft gevonden. Soms wordt gerefereerd aan een eerder telefoongesprek. Deze opening is standaard: veilig, maar ook een beetje saai. Recruiters die tientallen brieven moeten lezen, zien steeds hetzelfde. Weinig enthousiast ploegen ze door de rest van je brief heen.

Midden: INTEREST

In het tweede deel van je sollicitatiebrief moet je de interesse van de lezer wekken. In het AIDA-model staat de I daarom voor 'Interest'. Hoe pak je dit aan? Tip één: verplaats je in de recruiter. Bedenk waar hij naar op zoek is. Het gaat hem er niet om waarom jij die functie wilt, maar om wat jij voor het bedrijf kunt betekenen!

Maak de match

Om hier achter te komen gebruik je de functieomschrijving van de vacature, en bekijk je de website van de organisatie. Vind uit wat ze zoeken en bedenk vervolgens hoe jij hier bij aansluit. In economische termen: jij maakt de match tussen hun vraag en jouw aanbod. Jij legt uit waarom jij geschikt en gemotiveerd bent. In de brief heb je de ruimte om dit te verklaren.

Kies relevante ervaringen

Waarschijnlijk zijn niet al je ervaringen relevant om te noemen. Kies de meest relevante punten uit, en laat minder belangrijke bijbaantjes en nevenactiviteiten achterwege. Deze vindt de werkgever wel in je cv. Wat relevant is, verschilt per sollicitatie: motivatiebrieven blijven - net als het cv - maatwerk!

Geef concrete voorbeelden

De beste manier om je geschiktheid te bewijzen is door specifieke voorbeelden te noemen. Bedenk welke (relevante) competenties jij hebt, en leg uit waaruit dit blijkt. Voorbeelden ontleen je aan je studie, nevenactiviteiten of werkervaring. Hoe concreter, hoe beter.

Neem bij voorkeur niet letterlijk termen over uit de vacature. Vragen ze bijvoorbeeld een 'teamplayer', leg dan uit dat je van samenwerken houdt en hier in functie X veel ervaring mee hebt opgedaan.

Voorbeeldzinnen

Studie
'Al vroeg in mijn studie heb ik gekozen voor de richting marketing. Veel kennis heb ik daarom opgedaan over de theorie. Praktische ervaring heb ik opgedaan tijdens mijn afstudeeronderzoek bij ... , dat ging over ...'

Werkervaring
'In mijn eerdere functies als accountmanager heb ik me snel ontwikkeld. Ik heb geleerd snel in te spelen op de wensen van klanten en hen altijd professioneel te woord te staan.'

Nevenactiviteiten
'Als voorzitter van mijn sportvereniging heb ik een bescheiden begin gemaakt met mijn leiderschapskwaliteiten. Dit ging me goed af: graag zou ik me in deze richting verder ontwikkelen'.

Trainingen:
'Door verschillende trainingen en dagelijks gebruik in mijn vorige functies, kan ik goed overweg met verschillende designsoftware'.

Ga verder naar deel 3: desire

AIDA-Model

AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen, als reclamecampagnes

Bron: Wikipedia

Sollicitatietools - AIDA-Model