In het tweede deel van je sollicitatiebrief moet je de interesse van de lezer wekken. In het AIDA-model staat de I daarom voor 'Interest'. Hoe pak je dit aan? Tip één: verplaats je in de recruiter. Bedenk waar hij naar op zoek is. Het gaat hem er niet om waarom jij die functie wilt, maar om wat jij voor het bedrijf kunt betekenen!
Om hier achter te komen gebruik je de functieomschrijving van de vacature, en bekijk je de website van de organisatie. Vind uit wat ze zoeken en bedenk vervolgens hoe jij hier bij aansluit. In economische termen: jij maakt de match tussen hun vraag en jouw aanbod. Jij legt uit waarom jij geschikt en gemotiveerd bent. In de brief heb je de ruimte om dit te verklaren.
Waarschijnlijk zijn niet al je ervaringen relevant om te noemen. Kies de meest relevante punten uit, en laat minder belangrijke bijbaantjes en nevenactiviteiten achterwege. Deze vindt de werkgever wel in je cv. Wat relevant is, verschilt per sollicitatie: motivatiebrieven blijven - net als het cv - maatwerk!
De beste manier om je geschiktheid te bewijzen is door specifieke voorbeelden te noemen. Bedenk welke (relevante) competenties jij hebt, en leg uit waaruit dit blijkt. Voorbeelden ontleen je aan je studie,
nevenactiviteiten of werkervaring. Hoe concreter, hoe beter.
Neem bij voorkeur niet letterlijk termen over uit de vacature. Vragen ze bijvoorbeeld een 'teamplayer', leg dan uit dat je van samenwerken
houdt en hier in functie X veel ervaring mee hebt opgedaan.
Studie
'Al vroeg in mijn studie heb ik gekozen voor de richting marketing. Veel kennis heb ik daarom opgedaan over de theorie. Praktische ervaring heb ik opgedaan tijdens mijn afstudeeronderzoek
bij ... , dat ging over ...'
Werkervaring
'In mijn eerdere functies als accountmanager heb ik me snel ontwikkeld. Ik heb geleerd snel in te spelen op de wensen van klanten en hen altijd professioneel
te woord te staan.'
Nevenactiviteiten
'Als voorzitter van mijn sportvereniging heb ik een bescheiden begin gemaakt met mijn leiderschapskwaliteiten. Dit ging me goed af: graag zou ik me in deze richting
verder ontwikkelen'.
Trainingen:
'Door verschillende trainingen en dagelijks gebruik in mijn vorige functies, kan ik goed overweg met verschillende designsoftware'.
Ga verder naar deel 3: desire
AIDA is een stapsgewijs model, waarbij de afzonderlijke stappen in volgorde moeten worden doorlopen. Het is in het oorspronkelijke model niet mogelijk om zonder attentie een uiteindelijke voorkeur
of actie te bewerkstelligen. Het model schrijft echter niet voor of de stappen in één of meerdere reclame-uitingen moeten worden doorlopen. Het AIDA-model is daarmee geschikt voor zowel individuele uitingen,
als reclamecampagnes
Bron: Wikipedia