Van veel evenementen is het momenteel onduidelijk in welke vorm ze worden aangeboden. We doen er alles aan om je de juiste informatie te geven, maar check voor de zekerheid ook altijd even de site van de betreffende werkgever met informatie over evenementen en sollicitatieprocedures

3. CV & Motivatiebrief

Terug naar het CV & motivatiebrief overzicht

Open sollicitatie

Solliciteren op een functie waar geen vacature voor is. Dit lijkt voor velen zinloos. Maar wie het slim aanpakt, maakt op deze manier zeker kans om aangenomen te worden. Naar schatting vindt 20% van de mensen zo een nieuwe functie. Ook voor het vinden van een stageplaats is een open sollicitatie bij uitstek geschikt! Lees dus verder voor 'best practices'.

Voordelen

Open solliciteren heeft een aantal voordelen, helemaal in tijden van recessie, wanneer er weinig vacatures openstaan. Het is één van de mogelijkheden om binnen te komen bij organisaties waar je écht zou willen werken. Juist als je helder weet wat jij kunt en waar jij wilt werken (zie de module zelfanalyse), is een open sollicitatie zinvol.

Motivatie

Je motivatie telt dubbel mee. Met een open sollicitatie toon je initiatief en laat je zien ondernemend te zijn. Dit zien werkgevers graag. Bovendien heb je weinig tot geen concurrentie. Jouw brief en cv zijn de enige die op dat moment binnenkomen. De werkgever hoeft geen procedure op te starten en stapels cv's door te scannen: dit scheelt tijd én geld.

Doen of niet?

Niet alle werkgevers hebben zin om open sollicitaties te ontvangen en bij te houden. Als dat zo is, vermelden ze dit mogelijk al op hun website. Vind je niets? Dan is het altijd verstandig om telefonisch navraag te doen of open sollicitaties op prijs worden gesteld.

1 Verdiepen

In een open sollicitatie zul je vooral heel duidelijk moeten zijn. Je moet helder voor ogen hebben wat jij wilt en wat jij kunt. Wat voor soort functie zoek je precies? En waarom kies je specifiek voor deze organisatie? Je moet een duidelijke affiniteit hebben met het bedrijf en jouw enthousiasme goed over kunnen brengen. Bereid je dus goed voor. Verdiep je in jezelf en het bedrijf, en zorg dat je je motivatie goed kunt uitleggen.

De meeste kans maak je als je weet hoe de branche zich ontwikkelt en wat de plannen zijn van het bedrijf. Bedenk vervolgens welke meerwaarde jij biedt. Als jij weet waar de organisatie behoefte aan heeft (of binnenkort krijgt) kun je de werkgever overtuigen waarom jij interessant bent om uit te nodigen. Natuurlijk vind je veel info op bedrijfswebsites, in jaarverslagen en nieuwsberichten, maar het meeste heb je aan inside information: ken je wellicht iemand uit je netwerk – actief in dit bedrijf of branche - die jou hier mee kan helpen?

2 Bellen

Eén ding mag je niet vergeten bij (open) solliciteren: het nut van vooraf bellen! Telefonisch contact geeft je een belangrijk streepje voor. Bereid je ook hier goed op voor! Dit telefoontje is de eerste indruk die jij op het bedrijf maakt. Bedenk wat je wilt weten en overbrengen, en stel een vragenlijst op. Vraag bijvoorbeeld (aan de verantwoordelijke persoon) of open sollicitaties op prijs worden gesteld, en zo ja, omschrijf het werk dat je zou willen doen.

Wees voorzichtig met het zelf noemen van functietitels, want die verschillen overal, en zijn wellicht al vervuld. Luister aandachtig en vraag goed door. Wat zijn de problemen of uitdagingen waar het bedrijf mee zit? Bedenk vervolgens hoe jij de oplossing kunt zijn voor dit probleem. Begin daarna aan de brief.

3 Schrijven

Een open sollicitatie is verder effectief als deze niet geheel uit de lucht komt vallen. Het helpt enorm als je 'via via' ergens binnen komt: schakel dus je netwerk in. Als je al iemand kent binnen het bedrijf, kun je hier in je brief naar verwijzen. Of wellicht kan diegene de personeelsmanager alvast op de hoogte brengen van jouw interesse en talenten. 'Name-dropping' is altijd handig.

Weet je precies naar welke functie je op zoek bent, geef dat dan in de inleiding van je brief aan. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat je in aanmerking wil komen voor functie X, 'mocht die binnenkort beschikbaar komen'. Koppel jouw aanbod aan de ontwikkelingen binnen de organisatie. Kortom: maak de match. Schrijf je brief verder alsof het een gewone sollicitatiebrief betreft. Meer informatie daarover vind je hier.

Heb je een minder duidelijk beeld van je beoogde functie, maar gaat het je vooral om de organisatie? Dan is het een idee om – naast jouw motivatie – uiteen te zetten wie jij bent en wat jij kunt. Zet uiteen welke kwaliteiten en ervaringen jou onderscheiden van anderen. Vraag in de afsluiting naar de mogelijkheid van een kennismakingsgesprek. Wie weet kunnen jullie eens samen de mogelijkheden bespreken.

4 Nabellen

Sluit je open sollicitatiebrief enthousiast af, en geef aan dat je altijd bereid bent aanvullende informatie te geven. Noem bijvoorbeeld dat je over enkele weken contact opneemt om te informeren naar de mogelijkheden. Dit is heel gebruikelijk om te doen, helemaal als je na een week of twee nog niets hebt vernomen.

Veel bedrijven laten niet direct iets horen, wanneer ze een open sollicitatie hebben ontvangen. Ze bergen het op in een dossier, en wachten tot het moment dat er een vacature vrijkomt. Wees daarom pro-actief, en bel na een week of twee op. Vraag of de verantwoordelijke persoon al aan de brief is toegekomen, en of je wellicht eens langs kunt komen voor een oriënterend gesprek. Door het vrijblijvend te laten klinken, zet je wellicht een voet tussen de deur: een eerste mogelijkheid om jezelf te bewijzen!

Open sollicitatie

Open solliciteren is het waarbij het niet noodzakelijkerwijs het geval is dat een bedrijf bewust op zoek is naar een nieuwe medewerker of graag gebruik maakt van het bestaande netwerk, het zogenaamde 'mond tot mond'-principe. Daarnaast kan een bedrijf al wel hebben nagedacht over een openstaande vacature, maar wil daarvoor eerst intern een kandidaat zoeken alvorens de stap te nemen om extern te gaan werven. Ook kan een bedrijf al een tijd een sluimerend personeelstekort hebben en kan een open sollicitatie het bedrijf over de streep trekken. In de praktijk zal opgemerkt kunnen worden dat dit voornamelijk gebeurt in economische voorspoed van een bedrijf en in tijden van groei binnen een organisatie.

Bron: Wikipedia