4. Jezelf verkopen

Terug naar het jezelf verkopen overzicht

De Klik

Bij nieuwe kennismakingen kijken mensen meestal of ze een 'klik' voelen. Zo ook bij sollicitaties. Maar wat is die 'klik' precies? En kun je je hier op voorbereiden? Een 'klik' gaat altijd om het contact tussen twee personen. Mag je de ander graag? Al na een korte kennismaking vel je een oordeel. Zo werkt het ook bij solliciteren; de werkgever bekijkt wat jij kunt, maar ook wie jij bent.

Op zoek naar de match

Het feit dat je op gesprek mag komen, geeft weer dat de eerste stap gezet is. Nu is het tijd om je persoonlijkheid te laten zien. Wat voor mens ben jij? De werkgever bekijkt, bewust of onbewust, of er een match is.

Hij kijkt naar de eigen werkomgeving, de bedrijfscultuur, en peilt of jij hier in past. Het kan helpen als je ervaringen of interesses met elkaar gemeen hebt. Probeer iets van jezelf te laten zien, zodat je gesprekspartner ook iets te weten komt over jou als persoon.

Tip: Hobby's

Een goed idee is om je hobby's of bijvoorbeeld een gemaakte reis op je CV te zetten. Wie weet begint de werkgever er over. Het ijs is dan gebroken en bovendien kun je iets over jezelf vertellen.

Tip: Gelijke interesses

Wil je je echt goed voorbereiden op de 'klik'? Google jouw gesprekspartner voorafgaand aan het sollicitatiegesprek, en bekijk het LinkedIn-profiel. Grote kans dat je een gedeelde relatie hebt, dezelfde opleiding of vergelijkbare interesses. Tijdens het gesprek kun je hier wellicht aan refereren. Bijvoorbeeld in de eerste minuut, of juist als je gevraagd wordt 'of je nog vragen hebt'.

STAR-methode

Een veelgebruikte gesprekstechniek in sollicitatiegesprekken
is de STAR-methode. Niet iedere interviewer is hier bekend
mee, maar veel recruiters en personeelsmanagers van grote bedrijven zweren erbij. Lees hier alles over STAR