2. Verdiepen in bedrijven

Terug naar het verdiepen in bedrijven overzicht

Jezelf pitchen

Wie op zoek gaat naar een baan, doet er goed aan na te denken over zijn eigen presentatie. Niet alleen tijdens solliciteren, maar feitelijk altijd. Welke indruk maak jij op anderen? Welk beeld blijft er van jou hangen? En wat vertel je mensen, als ze vragen wat jij doet? Zorg dat je hier bewust van wordt. En denk na over een goede pitch, waarmee je jezelf profileert.

Kortom: werk aan je personal branding en bereid een slimme elevator pitch voor. Zo zorg je dat je indruk maakt, en bepaal je grotendeels zelf welke indruk dat is. Op recruiters en werkgevers, maar eigenlijk op alle mensen in je eigen netwerk. Wanneer duidelijk is wie jij bent en wat jij kunt, zullen anderen eerder aan je denken, bijvoorbeeld als een vacature vrijkomt. Wanneer je besluit te solliciteren, kun jij goed uitleggen waarom jij geschikt bent. Wat is nou een goeie pitch? Hier vind je de belangrijkste tips!

Personal branding

Personal branding is eigenlijk geen trucje, maar iets wat je constant doet. Het gaat er om jezelf niet alleen als mens, maar ook als merk te beschouwen. Het gaat om het beeld dat jij bij anderen oproept. Dit wordt voor een groot deel bepaald door jouw persoonlijkheid, maar ook door de kennis en ervaring die je uitstraalt.

Personal branding betekent zeker niet dat je je anders voor moet doen dan je werkelijk bent. Integendeel! Het gaat meer om bewustwording. Wanneer je goed weet wat je sterke punten zijn, kun je dit beter overbrengen op anderen. Onze zelfkennistest helpt je hierbij!

Ook gaat branding om maatwerk: pas je boodschap elke keer aan, afhankelijk van wie je spreekt. Het gaat er om dat mensen jou als de beste oplossing zien voor hun probleem. Of voor de problemen van anderen. Wanneer de mensen in je netwerk weten waar jij voor staat, en wat jij kunt, zullen ze dit eerder doorgeven aan anderen, of jou direct contacteren.

Elevator pitch

Het verhaal dat je vertelt, wanneer iemand vraagt 'wat je doet', wordt vaak de elevator pitch genoemd. Het begrip is gebaseerd op een situatie in de lift. Stel je voor: je ontmoet de directeur van het bedrijf waar jij graag zou willen werken. Je wil hem overtuigen dat hij jou aan moet nemen. Je moet vertellen wie jij bent en wat jij kunt. Maar je hebt niet lang de tijd: jij maakt een goede indruk binnen een minuut. Dan opent de lift en scheiden jullie wegen.

Andere situaties

Er zijn allerlei situaties te bedenken waarop jij je elevator pitch kan toepassen. Niet altijd in de lift! Bijvoorbeeld wanneer je op een borrel staat, en iemand vraagt wat je in het dagelijks leven doet. Maar ook tijdens een inhousedag of recruitmentevent komt het van pas.

Ook op een sollicitatiegesprek kun je je pitch gebruiken. Het kan gebeuren dat je gaat zitten en de volgende vraag krijgt: "Zo, vertel maar eens wat over uzelf". Dan wil je niet met een mond vol tanden staan. Met een goede pitch heb je altijd een vloeiend en overtuigend antwoord klaar.

Voorbereiding

Je kernboodschap moet je binnen een minuut kunnen overbrengen. Dat betekent dat je 100 tot 200 woorden hebt. Zet deze eerst eens op papier. Bedenk wat je van jezelf wil laten zien. Wat wil je benadrukken? Oefen daarna eens een paar keer; voor de spiegel, je partner of je vrienden. Zorg dat je enthousiast spreekt en overtuigend overkomt. Een goeie elevator pitch is kort en krachtig.

Onderdelen

Bouw de elevator pitch in verschillende onderdelen op. Afhankelijk van de situatie kun je dan die stukjes gebruiken die je nodig hebt. Benadruk de aspecten waar de ander de meeste interesse in heeft, of waar hij je het beste mee verder kan helpen. Pas dus altijd je pitch aan!

Bekijk onderstaand rijtje eens en bedenk een paar goede zinnen die je bij deze onderwerpen zou kunnen noemen. Goede thema's die je onderdeel kunt maken van jouw pitch zijn:

  • Studie / opleiding
  • Werkervaring
  • Nevenactiviteiten
  • Persoonskenmerken
  • Vaardigheden
  • Waar je naar toe wilt
  • Jouw unieke kenmerken (USP's)

Sluit je pitch af met een wedervraag. Zo blijf je in gesprek. Of vraag bijvoorbeeld om een visitekaartje. Zo zorg je dat je gesprekspartner je later zeker herinnert; én heb je bovendien de mogelijkheid tot een volgend contactmoment. Een connectie; een e-mail; of wie weet een vervolgafspraak!

Er zijn veel mogelijkheden om tijdens en na je studie in contact te komen met potentiële werkgevers. Maar waar moet je nu naar toe? Onze evenementenkalender biedt je een snel overzicht van carrière-events en recruitmentactiviteiten. Zo kun je gericht op pad, en mis je nooit een inschrijfdeadline! Interessant event gevonden? Met je Qompas profiel meld je je direct en eenvoudig aan. Ga naar de evenementen pagina!