Van een goede zelfkennis heb je de hele sollicitatieprocedure – én de rest van je carrière – profijt. Als je goed weet waar je kwaliteiten en uitdagingen liggen, kun je beter uitleggen waarom je een interessante kandidaat bent. Het gaat er tenslotte om werkgevers en recruiters te overtuigen dat jij geschikt bent. Lees hier onze tips en komt erachter wat jouw competenties zijn.
Wie zijn persoonlijke prestaties op een rijtje heeft, kan beter inschatten welke capaciteiten en kwaliteiten hij bezit. Stel jezelf de volgende vragen:
Als je dit op een rijtje hebt, maak je een begin aan jouw competentielijst.
Het gaat om het omschrijven van jouw sterke punten. Deze noemen we competenties. Dit woord zul je vaak tegenkomen in vacatures, het is voor veel bedrijven namelijk het sleutelwoord in de selectie van werknemers. Competenties gaan om zaken als kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes. Het zijn jouw persoonlijke kenmerken die bepalen hoe jij reageert en handelt in verschillende situaties.
Tijdens elke sollicitatie wordt gekeken of jij over de benodigde competenties beschikt. Er moet een match zijn tussen wat jij kunt en wat het bedrijf zoekt. Ken dus je eigen competenties. Pas dan kun je effectief op zoek naar vacatures.
Wat zijn eigenlijk jouw competenties? Welke persoonskenmerken omschrijven jou het beste? Kom erachter met de test!
Om erachter te komen wat jouw sterke en zwakke punten zijn, kan het helpen om vrienden en familie in te schakelen. Anderen kunnen een goed beeld geven van jouw talenten en valkuilen. Vraag door naar hun motivatie en zorg dat ze je concrete voorbeelden geven. Zo leer je jezelf beter kennen. Ook kun je studiegenoten en collega’s vragen om een beeld van jouw te schetsen, zij weten immers hoe jij bent op de werkvloer.
Succesvol solliciteren begint met jezelf af te vragen wie je bent, wat je wilt en wat je kunt.
De analyse geeft inzicht in wat voor soort persoon je bent. Jouw karaktereigenschappen en in welke mate deze aansluiten op jouw carrièrestart staan centraal.