Wat ga je doen?
NS is constant bezig haar klanten zo goed mogelijk te bedienen. Daarnaast is NS ook op zoek naar hoe de treinmarkt vergroot kan worden. Binnen Nederland reizen per jaar 9 miljoen Nederlanders met de trein. Hiervan woont het overgrote deel binnen een straal van 5 kilometers van een treinstation. Er is veel data beschikbaar binnen NS om de klant en marktpotenties in kaart te brengen. Een aantal jaren geleden is een treinprofiel bepaald en sporadisch worden klantpenetraties geografisch weergegeven. Op dit moment wil NS haar klantprofiel opnieuw in kaart brengen (al dan niet in vergelijking met een autoreizigersprofiel) en met behulp van het nieuwe profiel haar klant letterlijk in kaart brengen en van daaruit potentiele markten/gebieden bepalen. NS deelt haar markt in in twee segmenten: de zakelijke markt en de consumenten markt. Voor beide markten zal willen we ons verder verdiepen in de mogelijkheden van location based onderzoek. Op basis van de uitkomsten kan bepaald worden waar kansrijke mogelijkheden zijn tot uitbreiding van de klantpopulatie en hoe zij benaderd kunnen worden.
Tijdens jouw stageopdracht staan de volgende vragen centraal;

Waar liggen ruimtelijk gezien kansen voor NS om nieuwe klanten te benaderen?Wat is het treinreizigersprofiel en waar kunnen we ze vinden?
In literatuur en vorig NS-onderzoek zal achtergrond informatie over het onderwerp verzameld moeten worden. Op basis van deze informatie wordt de onderzoeksvraag aangescherpt en vastgesteld hoe het proces verder zal verlopen. Er zal gebruik worden gemaakt van bestaande data, waarvan het meest aanwezig zal zijn binnen NS. Met behulp van MapInfo en andere programma’s zullen analyses worden gedaan, waarbij de geografische component centraal staat. De stage wordt afgesloten met een rapportage en presentatie. Precieze invulling en aanpak zullen vooraf besproken worden, waarbij ruimte is voor eigen inbreng.

Waar ben je goed in?
Wij zoeken een WO masterstudent(e). Om de rol van stagiair(e) goed te kunnen vervullen heb je affiniteit met het openbaar vervoer en databases en heb je ervaring met MapInfo en/of ArcGIS. De stage start in september 2014 (eerder starten is in overleg mogelijk) en duurt minimaal 3 maanden.

Hier ga je werken
NS Reizigers wil dat meer mensen vaker de groene trein nemen. Daarmee dragen wij bij aan de mobiliteit, vitaliteit en leefbaarheid van Nederland. Wij zijn mensen die mensen naar mensen brengen. We maken onze dienstverlening in het bijzijn van de reiziger. Wij zijn hét gezicht van NS en brengen dagelijks ruim één miljoen mensen naar hun bestemming: of het nu om werk of vrije tijd gaat, zoals een bezoekje aan familie, een leuk museum, een dagje strand of het bezichtigen van een mooie stad. Attente dienstverlening vraagt om continue afstemming van alle mensen, middelen, activiteiten en techniek binnen ons bedrijf. Met circa 11.000 medewerkers, van machinist tot hoofdconducteur, van logistiek medewerkers tot marketeers op kantoor, met z’n allen proberen we dagelijks ons steentje bij te dragen aan attente dienstverlening. Onze kernwaarden zijn gastvrij, proactief, vakkundig en verbindend.

Vind je dit interessant?
Stage lopen bij NS betekent theorie en kennis direct toepassen in de praktijk, stappen zetten in je persoonlijke ontwikkeling en grenzen verleggen waarbij je vanuit NS goede begeleiding krijgt. Naast een zorgvuldige begeleiding ontvang je een aantrekkelijke stagevergoeding (tussen de 350 en 500 euro per maand).
Tevens hebben we een stagevereniging (interNS) die jou de mogelijkheid biedt om kennis te maken met andere stagiair(e)s en de verschillende bedrijfsonderdelen die NS rijk is. Heb je belangstelling voor deze stage? Je kunt direct solliciteren door naar onze website www.werkenbijns.nl te gaan, waarbij je gevraagd wordt om je cv, cijferlijst en motivatiebrief toe te voegen.

Meer informatie
Neem voor meer informatie contact op met Daphne van der Sprong (Stagecoördinator), telefoon 06-19283568.