Als controlemedewerker heb je natuurlijk een passie voor het controle vak. Je bent onafhankelijk en je vormt je op basis van de feiten een oordeel. Voor deze belangrijke en uitdagende rol is de Belastingdienst doorlopend op zoek controlemedewerkers die op diverse locaties direct aan de slag kunnen.

Wist je dat de Belastingdienst ernaar streeft de compliance van burgers en bedrijven te bevorderen? Daarin staan transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen centraal. Mooi, want jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren én overtuigingen sluiten daar perfect op aan.

  • Bachelor - hbo
  • 24-36 uur
  • Accountancy/Fiscaal
  • € 2.817,- / € 5.343,- bruto p.m.
  • Diverse standplaatsen zie bijzonderheden

Reageer t/m 30 september 2022

Dit doe je bij de Belastingdienst
Je voert controles uit op de financiële administraties van de grootste bedrijven in Nederland. Het gaat erom dat je een oordeel vormt over de aanvaardbaarheid van fiscale aangiften. Afhankelijk van de omvang en de complexiteit van het onderzoek maak je zelf je controleprogramma of werk je samen in een controleteam.

Je werkt intensief samen in behandelteams onder regie van een klantcoördinator. Dit doe je samen met collega’s van diverse belastingmiddelen en van de invordering. Dit zijn zowel collega’s met een heffingsachtergrond als collega’s met een controle-achtergrond. Samen zijn jullie verantwoordelijk voor een adequate en actuele klantbehandeling. Jullie streven? Dat ondernemingen voldoen aan de wet- en regelgeving!

Een bijzondere baan, omdat...

  • Je ervoor zorgt dat de grootste bedrijven in Nederland zich aan de wet houden.
  • Je nauw samenwerkt met collega’s van verschillende afdelingen.
  • Je een deskundige sparringpartner bent voor collega’s.
  • Je tijdens je opleiding alles leert over onder andere controletechnieken, cijferanalyses en waarnemingen ter plaatse. We zorgen uiteraard dat je up-to-date blijft op het gebied van fiscaliteit. Ook zaken als gesprekstechnieken en presentatievaardigheden komen aan de orde. En afhankelijk van je vooropleiding leer je over fiscaliteit.

Met gezond verstand verantwoordelijkheid nemen maar ook krijgen; zo doen we dat bij Grote Ondernemingen. De Belastingwet is leidend in ons werk, maar de toepassing ervan vergt meer dan alleen uitvoeren. Het oog voor de wet én de ondernemer maakt het werk voor mij uitdagend en afwisselend.” Jack, controlemedewerker bij de Belastingdienst.

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je hebt een bachelor werk- en denkniveau. Dat kan o.a. blijken uit een bachelor diploma bij voorkeur een opleiding gevolgd in de richting van accountancy, finance and control, bedrijfseconomie of fiscaal recht en economie.
  • Je hebt goede kennis van het controleren van financiële administraties en de daarbij horende wet- en regelgeving.
  • Je hebt bij voorkeur recente en relevante werkervaring in een controlerende functie.
  • Je hebt bij voorkeur kennis van omzetbelasting, vennootschapsbelasting en/of loonheffing.

Jouw competenties

  • oordeelsvorming
  • klantgerichtheid
  • overtuigingskracht
  • samenwerken
  • zelfontwikkeling

De afdeling - Directie Grote Ondernemingen
De Directie Grote Ondernemingen (GO) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van de ongeveer 8.600 grootste ondernemingen en non-profit organisaties in Nederland. Daarnaast behandelt GO een aantal dossiers van zeer vermogende personen en voeren we een aantal zeer uiteenlopende specialistische taken uit zoals de kansspelbelasting en constructiebestrijding. Onze klanten vertegenwoordigen zo’n 75% van de belastinginkomsten van de rijksoverheid. Ook genereren zij veel informatie die de overheid gebruikt voor bijvoorbeeld toeslagen of studiefinanciering.

De uitvoerings- en toezichtstrategie van GO is gericht op bereidwillige naleving van wet- en regelgeving door deze organisaties. Zij kenmerken zich door relatief grote financiële belangen en complexere fiscale vraagstukken. In het geval van multinationals komt daar nog een component bij in de vorm van internationale wet- en regelgeving en samenwerking met buitenlandse belastingdiensten.

Om er voor te zorgen dat de belastingafdracht van deze organisaties soepel blijft lopen werkt GO met behandelteams. In deze teams wordt kennis over de specifieke branche, de individuele ondernemingen en kennis van de verschillende belastingmiddelen samengebracht.

Zo werkt GO aan een zo efficiënt en effectief mogelijk proces voor het heffen, controleren en innen van de belastingen bij de grootste ondernemingen en non profit organisaties en zo dragen we bij aan een financieel gezond Nederland.

De organisatie - Belastingdienst
Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap. 

Bijzonderheden
Standplaats:
Deze vacature is beschikbaar op verschillende ervaring niveaus en voor de volgende regio’s / locaties van de Directie Grote Ondernemingen.

Regio Noord-Oost: Groningen, Enschede, Zwolle,
Regio Noord-West: Amsterdam,
Regio Midden: Utrecht, Arnhem
Regio West: Den Haag, Rotterdam,
Regio Zuid: Breda, Eindhoven, Maastricht,

Junior: Je hebt bij voorkeur relevante ervaring in een controlerende functie.

Medior: Je hebt tenminste 4 jaar relevante ervaring in een controlerende functie.

Senior: Je hebt tenminste 6 jaar relevante ervaring in een controlerende functie.

Vermeld duidelijk in je motivatiebrief naar welke locatie(s) je solliciteert en ook met welke belastingmiddel(en) je mogelijk al ervaring hebt.

De startdatum voor deze vacature is meerdere keren per jaar. Dit heeft alles te maken met de start van het bijbehorende opleidingsprogramma. Tijdens dit opleidingstraject van ca. 12 maanden, ben je fulltime beschikbaar.

Ook startende controlemedewerkers worden aangemoedigd te solliciteren. Met het uitgebreide opleidings- en inwerktraject worden jou de benodigde kennis en vaardigheden aangeleerd.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst beoordelen we of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna beoordelen we of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Wanneer dat het geval is, vindt een (online) voorselectietest plaats.

Alle gesprekken vinden in principe plaats via video-bellen.
Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis- en werkervaring als de opleidingswens en werk- en denkniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van 3 jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie.

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten.

Solliciteren bij de Belastingdienst
Het sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk te weten komen over jou, maar laten we je ook kennismaken met ons.

  1. Sollicitatie + selectie
  2. Voorselectietest
  3. Sollicitatiegesprek
  4. Assessment
  5. Arbeidsvoorwaarden

Meer over de sollicitatieprocedure?
Neem contact op met Oskar Slaterus, adviseur Werving & Selectie
06 - 51 45 95 78

Meer over de vacature?
Neem contact op met Sabine Okma, teamleider Grote Ondernemingen
06 - 18 60 75 07