Daarom kies je voor een technische stage bij NS

  • Werken op de mooiste locatie, tussen een mooi, duurzaam en maatschappelijk product…de trein.
  • Een uitdagende plek of opdracht die aansluit bij jouw en onze wensen.
  • Bij NS ben je als stagiair echt onderdeel van een team en van een bedrijf.

Zo werkt het
Voor september (eerder mag) 2019 hebben wij 2 plekken beschikbaar voor technische HBO studenten die een meewerkstage zoeken. Het betreffen plekken voor minimaal 20 weken. In de stage is je werkplek onderhoudsbedrijf Amsterdam of Leidschendam, op de afdeling Support Techniek.

Het onderhoudsbedrijf in Amsterdam Watergraafsmeer is gespecialiseerd in onderhoud aan het materieel (trein) dat op de hoge snelheidstrajecten rijdt. De Support Techniek afdeling zorgt voor de werkbeschrijvingen, onderzoekstechnieken, storingen, onderhoud instructies en welke middelen nodig zijn voor het technisch onderhoud. De onderhoudsconcepten, eisen aan beschikbaarheid en veiligheid zijn zeer vergelijkbaar met die van de Aviation Industry.

Het onderhoudsbedrijf in Leidschendam is gespecialiseerd in onderhoud aan het Sprinter materieel (trein). De Support Techniek afdeling zorgt voor de werkbeschrijvingen, onderzoekstechnieken, storingen, onderhoud instructies en welke middelen nodig zijn voor het technisch onderhoud. De onderhoudsconcepten, eisen aan beschikbaarheid en veiligheid zijn zeer vergelijkbaar met die van de Aviation Industry.

Je werkzaamheden als stagiair zijn als volgt te verdelen:

  • Ongeveer 50% van de tijd ben je bezig met een eigen opdracht: Hier ga je zelf naar op zoek als je eenmaal binnen bent.
  • De andere 50% ben je bezig met het meewerken op de afdeling en binnen het bedrijf, om de werkzaamheden en het bedrijf beter te leren kennen: klussen op de afdeling, projecten NS breed, maar ook een keer met een hoofdconducteur meelopen.

Opdrachten van de huidige stagiairs:

  • Bram: Mijn opdracht bestaat er allereerst uit om een inventarisatie te maken van de mogelijkheden om de statische omzetter van het Koninklijk rijtuig te vervangen voor een reguliere ICRmh-omzetter. Het Koninklijk rijtuig is nu namelijk het enige rijtuig in de gehele vloot met een andere omzetter. Dat maakt onderhoud onnodig complex en storingen extra lastig; het is immers een one-of-a-kind. Aan mij nu de taak om te kijken wat er aangepast moet worden aan het rijtuig en aan de ICRmh-omzetter om de wijziging van omzetter mogelijk te maken. Vervolgens ga ik, voor zover mogelijk, deze aanpassingen ook daadwerkelijk ontwerpen. Het gaat hierbij om wijzigingen aan de ophanging alsmede om aanpassingen aan de bekabeling.”
  • Jeremy: Ik ga mijn onderzoek doen over de sleepstukken van de pantografen van de TRAXX locomotieven die worden onderhouden bij het OB Watergraafsmeer. Er zijn nog te vaak meldingen van vertragingen veroorzaakt door defecte sleepstukken. Helaas is er nog geen goed beeld van waar deze oorzaken precies liggen. Ik ga dit uitzoeken en daarover een advies geven over wat er veranderd kan worden aan de onderhoudsprocessen zodat we dit kunnen voorkomen.

Hier gebeurt het
Veel van onze technische professionals werken in Haarlem en Utrecht, maar o.a. ook in Amsterdam, Den Haag, Maastricht en Groningen wordt er aan onze treinen gewerkt. Onze treinen zijn namelijk overal, dus onze technici ook. Samen werken ze aan treinmodernisering, onderhoud, schadeherstel en aan de veiligheid van treinen.

Als stagiair werk je voor het onderhoudsbedrijf Amsterdam. We hebben in Nederland 4 onderhoudsbedrijven (Onnen, Maastricht, Leidschendam en Amsterdam). Ieder onderhoudsbedrijf is verantwoordelijk voor het onderhoud van een aantal type treinen. In Amsterdam Watergraafsmeer onderhouden we o.a. de hogesnelheidstreinen. In 2019 komt de ICNG (Intercity Nieuwe Generatie) trein ook naar het OB Amsterdam. Dit zorgt voor grote uitdagingen. Binnen onderhoudsbedrijf Watergraafsmeer heerst een 'can do' mentaliteit, iedereen wil vooruit en ziet mogelijkheden. De sfeer is goed, open en er wordt goed samengewerkt, ook tussen de verschillende afdelingen. Als stagiair krijg je veel vrijheid, dit wordt ook gestimuleerd. Wij verwachten dat jij zelf de verantwoordelijkheid neemt om zoveel mogelijk uit jouw stageperiode bij ons te halen. Wij bieden je natuurlijk alles wat daarvoor nodig is. Dit is niet alleen gericht op techniek. Wil jij meer weten wat er bijvoorbeeld in Haarlem of Utrecht gebeurt? Of wil je een dagje meelopen met een hoofdconducteur. Deze ruimte krijg je.

Kijk voor meer informatie over werken in de techniek bij NS
op: https://werkenbijns.nl/werkgebieden/techniek / of https://www.nstechwerk.nl/ of bekijk de vele filmpjes op YouTube.

Dit neem je mee

  • Je volgt de opleiding Aviation Studies, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek of aanverwant.
  • Pre is een achtergrond of affiniteit met elektrotechniek (dit graag duidelijk aangeven in cv of motivatie).
  • Je zit in je 2e of 3e jaar van je studie.
  • Je hebt affiniteit met techniek en vindt het leuk om met de techniek bezig te zijn.
  • Je bent communicatief sterk, beschikt over goede rapportage vaardigheden en je hebt analytisch vermogen.
  • Je bent proactief en initiatiefrijk, kan je verantwoordelijkheid dragen en werk je accuraat.

Solliciteren naar deze stage

En? Lijkt het jou leuk om tussen de monteurs en de treinen te werken? Ben jij niet bang om naast je bureau werkzaamheden ook af en toe vieze handen te krijgen? Kom dan stagelopen bij oNS? Solliciteer direct via de sollicitatiebutton. Binnen enkele minuten ontvang je een automatische sollicitatiebevestiging, Je kunt je sollicitatie richten aan Eline Boekhout, Corporate recruiter techniek.

Amsterdam: De vacature sluit op 31 mei 2019, maar gesprekken zullen we ook eerder al voeren. Zodra we 2 geschikte stagiairs hebben gevonden, sluit de vacature.

We hebben de volgende blokken gepland voor gesprekken:

  • 15 mei van 9 – 12 uur.
  • 5 juni van 9 – 12 uur.

Leidschendam: De vacature sluit op 12 mei 2019.

Nog vragen? Bel met Karin of Amber via 0886713666 voor het antwoord.

Goed om te weten:

  • Bij NS vinden we iedereen uniek. Dit zie je in alles wat we doen, en dus ook in ons aannamebeleid.
  • Met deze vacature willen wij zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.