Als je als fiscaal specialist formeel recht bij de Belastingdienst aan de slag gaat, is één ding zeker: je krijgt een zeer afwisselend werkpakket. Zo behandel je dossiers, adviseer je over casuïstiek, houd je presentaties én leid je collega’s op. Met jouw gevarieerde baan heb jij een belangrijk aandeel in de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven. En krijg je volop tijd en ruimte om jezelf te ontwikkelen en de actuele ontwikkelingen in je vakgebied op de voet te volgen.

  • Master/doctoraal
  • 32-36 uur
  • Fiscaal
  • € 3.503,- / € 6.786,- bruto p.m.
  • diverse locatie in Nederland, zie bijzonderheden.

Dit doe je bij de Belastingdienst
In jouw rol als fiscaal specialist formeel recht lever je een bijdrage aan de behandeling van (zeer) complexe dossiers en bezwaarschriften. Daarnaast lever je bijstand of voer je beroepsprocedures op het gebied van formeelrechtelijke onderwerpen. En adviseer je over formeelrechtelijke aspecten in casuïstiek, bezwaren en beroepen van jouw eigen team en aandachtsgebied, en daarbuiten. Ook krijg je de kans om (nieuwe) medewerkers te begeleiden, waarbij je er zichtbaar plezier in hebt om kennis over te dragen. Tegelijkertijd kunnen zij altijd terecht bij jou met vragen op het gebied van formeel recht. Verder help je collega’s en leidinggevenden bij het vinden van ruimte of begrenzing bij het toepassen van ‘de menselijke maat’ in het werk.

Collega’s kunnen altijd bouwen op jouw gevraagde en ongevraagde adviezen. Daarbij ben je in staat om onafhankelijke standpunten in te nemen en kijk je verder dan je eigen vakgebied. Ook heb je affiniteit met handhavingsregie en kun je handhavingstekorten signaleren. Zo wordt jouw inhoudelijke kennis volledig benut en fungeer jij als dé ogen en oren van de vaktechnisch coördinator formeel recht. Extra mooi: voor een deel van de werktijd ga je mogelijk aan de slag met de behandeling van verzoeken op grond van de Wet open overheid (Woo) en de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We verdelen deze werkzaamheden op landelijk niveau. Daarbij stellen we interne opleidingen beschikbaar, zodat jij je in no time ontwikkelt tot expert op dit gebied.

Een bijzondere baan, omdat...

  • Je intensief contact hebt met collega’s en bijdraagt aan de kwaliteit van hun werk.
  • We je de ruimte bieden om knelpunten te signaleren en verbetervoorstellen aan te dragen, waarmee je een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van onze organisatie.
  • Je aan de slag gaat in een gemotiveerd team dat op elkaar is ingespeeld, open en transparant kennis met elkaar deelt en graag spart over casuïstiek.
  • Jij je steentje bijdraagt aan een belangrijk doel van de Belastingdienst: de bevordering van de compliance van burgers en bedrijven. Transparantie, samenwerking en werken vanuit vertrouwen staan hierin centraal. Het spreekt voor zich dat jouw communicatieve vaardigheden, persoonlijke drijfveren en overtuigingen die deze doelstelling ondersteunen, hierin een rol van betekenis spelen.

Ik ben de hele dag aan het puzzelen, waarbij ik samen met mijn collega's op zoek ga naar haalbare en rechtvaardige oplossingen voor complexe vaktechnische problematiek.” Marieke, specialist formeel recht.

Wanneer past deze baan bij je?

  • Je hebt wo-master-werk- en -denkniveau.
  • Je hebt actuele kennis van en ervaring met formeel recht.
  • Je hebt bij voorkeur enige kennis van en (proces)ervaring met de Woo en AVG.

Jouw competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Durf
  • Samenwerken
  • Klantgerichtheid
  • Overtuigingskracht

De afdeling - Directie Midden- en Kleinbedrijf
De Directie Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is verantwoordelijk voor de fiscale behandeling van ondernemingen in het Midden- en kleinbedrijf en behandelt ongeveer 0,4 miljoen middenbedrijven én ongeveer 1,8 miljoen kleine bedrijven, waaronder starters en ZZP’ers.

De directie MKB handhaaft de fiscale wetgeving in het MKB en is verantwoordelijk voor de vorm en inhoud van de integrale overheidssamenwerking. Zowel de diversiteit als de dynamiek in het MKB zijn de afgelopen jaren sterk toegenomen. Dit is het gevolg van technologische ontwikkelingen en de internationalisering, en komt mede doordat de overheid het ondernemerschap stimuleert.

MKB-bedrijven verschillen in branche, omvang en nalevingsgedrag en dat vereist maatwerk in de soort en intensiteit van aandacht. Daarom stemmen we onze handhavingsaanpak af op het fiscale gedrag en belang van de MKB-bedrijven. We gebruiken een breed scala aan handhavings- en toezichtinstrumenten om de compliance te versterken, met oog voor slimme en nieuwe IT- toepassingen

De organisatie - Belastingdienst
Bij de Belastingdienst werken ongeveer 25.000 mensen verspreid over het hele land aan een financieel gezond Nederland. Dit doen we door eerlijk en zorgvuldig belastingen en premies volksverzekeringen te heffen, te innen en te controleren en fraude op te sporen. De Belastingdienst maakt het burgers en bedrijven zo gemakkelijk mogelijk om verplichtingen na te kunnen komen en gebruik te kunnen maken van rechten. Dat gebeurt met passende dienstverlening, door massale processen juist en tijdig uit te voeren én door adequaat toezicht uit te oefenen. De Belastingdienst is sterk in ontwikkeling en heeft de ambitie om de beste Belastingdienst voor Nederland te zijn met focus op fiscale taken en vakmanschap.

Bijzonderheden
Wij zoeken nieuwe medewerkers voor meerdere locaties in Nederland. Amsterdam/Hoorn, Arnhem/Doetinchem, Breda/Middelburg, Venlo, Hoofddorp, Eindhoven, Groningen/Emmen, Den Haag, Enschede en Utrecht. Benoem duidelijk je voorkeurs locatie in je motivatiebrief.

We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.
De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde kennis en werkervaring als op het opleidingsniveau. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Deze functie staat langere tijd open. Hierdoor ziet onze selectieprocedure er als volgt uit:

  • Er wordt direct beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Als dat het geval is, krijg je binnen enkele dagen een digitale voorselectietest toegestuurd. Bij een positieve score zal je gelijk uitgenodigd worden voor een sollicitatiegesprek op de benoemde voorkeurs locatie.
  • Na het sollicitatiegesprek vindt bij geschiktheid het arbeidsvoorwaardengesprek plaats.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. 

Een (online) voorselectietest en/of een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.

Solliciteren bij de Belastingdienst
Het sollicitatietraject bij de Belastingdienst loopt via onderstaande stappen. Hiermee willen we zo veel mogelijk te weten komen over jou, maar laten we je ook kennismaken met ons.

  1. Sollicitatie + selectie
  2. Voorselectietest
  3. Sollicitatiegesprek
  4. Assessment
  5. Arbeidsvoorwaarden

Meer over de sollicitatieprocedure?
Neem contact op met Hendrik van Nieuwkoop, adviseur Werving & Selectie
06 - 13 75 45 37

Meer over de vacature?
Neem contact op met Ingrid van Lamoen-Zwiers, vaktechnisch coördinator formeel recht MKB
06 - 52 48 70 32