Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Accountmanager

Een accountmanager is de contactpersoon binnen een bedrijf voor klanten en opdrachtgevers. De taak van de accountmanager is hierbij het verkopen van producten of de dienstverlening van het bedrijf waar hij of zij voor werkt. Je denkt mee met de klanten en onderhoudt de relatie met (vaste) klanten en opdrachtgevers, die ‘accounts’ worden genoemd, en je wordt hierbij vaak ondersteund door een accountteam. Je houdt je bezig met de kenmerken en eigenschappen van de producten of diensten van je bedrijf en houdt de markt goed in de gaten om eventuele ontwikkelingen binnen jouw branche te kunnen verwerken in jouw eigen bedrijf. Eén van jouw taken is om de klanten advies te geven, dus is het belangrijk om te weten wat er speelt binnen jouw sector. Niet elke accountmanager heeft dezelfde verantwoordelijkheden; taken, bevoegdheden en doelstellingen van accountmanagers kunnen per organisatie verschillen.

Terug naar de beroepenlijst
Accountmanager

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Accountmanager

Er is niet een specifieke opleiding tot accountmanager. Je kunt veel verschillende opleidingen op het gebied van marketing, economie, management, bedrijfskunde en communicatie op het Hbo en op de universiteit volgen. Voorbeelden hiervan zijn Commerciële Economie, Marketing Management, International Business and Management Studies en Bedrijfskunde. Het is dan ook handig om op de middelbare school het eindexamenprofiel Economie en Maatschappij te hebben gedaan of, als je een ander profiel hebt, Economie als keuzevak te volgen. Als je van plan bent om een universitaire studie te doen, is het wel zaak om ook de nodige jaren werkervaring erbij te hebben voordat je accountmanager kunt worden. Ook cursussen en extra vakken over gespreksvaardigheid, presentatievaardigheden en onderhandelen kunnen hierbij goed van pas komen. De meeste opleidingsinstituten bieden dit soort dingen wel aan. Als je een van bovengenoemde trajecten hebt gevolgd is de kans vrij groot dat je ook daadwerkelijk aan het werk kunt als accountmanager. Houd er echter wel rekening mee dat er veel concurrentie is binnen dit beroep en dat een competitieve houding dus zeker mooi meegenomen is.

Arbeidsplek

Accountmanagers zijn doorgaans werkzaam in het bedrijfsleven. Je kunt hierbij denken aan banken en verzekeraars, de media en de groot- en detailhandel. Ook non-profit organisaties en de overheid zijn opties maar omdat accountmanager een typisch commercieel beroep is, komt dit niet zo vaak voor. Je staat in contact met veel verschillende mensen. Je hebt de leiding over het accountteam, medewerkers van de sales- en marketingafdelingen en communicatiemedewerkers. Ook werk je op hetzelfde niveau als andere accountmanagers en heb je vaak besprekingen met het management. Door het vele contact met andere medewerkers en klanten, is het werk van een accountmanager veelzijdig. Ook moet je vaak op bedrijfsbezoek en heb je vaak meetings met klanten buiten de deur. Je bent dus vaak niet op kantoor. Het beroep van accountmanager is geschikt voor mensen die veel afwisseling zoeken in hun baan.

Als je Accountmanager wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Omdat je als accountmanager veel contact hebt met klanten en deze ook tevreden moet houden, is het belangrijk dat je goede sociale vaardigheden hebt. Je houdt ervan met mensen om te gaan en het hen naar de zin te maken. Omdat je meestal ook binnen een team werkt, is het ook belangrijk dat je sterke communicatieve vaardigheden hebt. Daarnaast ben je klantgericht, assertief en heb je een goed overtuigingsvermogen. Sterk commercieel inzicht is ook belangrijk: je moet goed kunnen inspelen op de wensen van klanten en je moet hen ervan kunnen overtuigen dat ze het beste voor jouw bedrijf kunnen kiezen. Omdat klanten waarschijnlijk af en toe onuitvoerbare wensen hebben, is het ook van belang dat je goed kunt onderhandelen. De samenwerking tussen jou en de klant moet immers ook positief zijn voor je bedrijf. Je bent dan ook een soort bemiddelaar. Je bent het aanspreekpunt voor klanten maar hebt ook je verantwoordelijkheden tegenover het management. Er wordt van beiden kanten van je verwacht dat je goede resultaten levert. Je hebt dus veel verantwoordelijkheid en moet goed onder druk kunnen presteren.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

Als je net afgestudeerd bent, krijg je meestal niet gelijk de functie van accountmanager. Je begint doorgaans als junior accountmanager of medewerker van het accountteam. Junior accountmanager is een interne functie binnen de organisatie waarbij de focus ligt op het vergaren van de benodigde kennis van de producten of dienstverlening van het bedrijf. Hierna kun je doorgroeien naar senior accountmanager, afhankelijk van de snelheid van je voortgang, je werkervaring, je ambities en je persoonlijke eigenschappen. Anders dan je waarschijnlijk zou denken, gaat doorgroeien van junior naar senior accountmanager sneller bij grotere bedrijven dan bij kleine. Als je senior accountmanager bent, wordt er nog steeds van je verwacht dat je regelmatig cursussen en trainingen volgt om je productkennis en presentatievaardigheden op peil te houden. Accountmanagers liggen over het algemeen goed in de markt en kunnen vrij snel werk vinden.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Accountmanagers zijn doorgaans werkzaam in het bedrijfsleven. Je kunt hierbij denken aan banken en verzekeraars, de media en de groot- en detailhandel. Ook non-profit organisaties en de overheid zijn opties maar omdat accountmanager een typisch commercieel beroep is, komt dit niet zo vaak voor. Je staat in contact met veel verschillende mensen. Je hebt de leiding over het accountteam, medewerkers van de sales- en marketingafdelingen en communicatiemedewerkers. Ook werk je op hetzelfde niveau als andere accountmanagers en heb je vaak besprekingen met het management. Door het vele contact met andere medewerkers en klanten, is het werk van een accountmanager veelzijdig. Ook moet je vaak op bedrijfsbezoek en heb je vaak meetings met klanten buiten de deur. Je bent dus vaak niet op kantoor. Het beroep van accountmanager is geschikt voor mensen die veel afwisseling zoeken in hun baan.