Hoe word je Marketing medewerker
Er zijn verschillende hbo opleidingen die je voor kunnen bereiden op dit beroep. Een studie Communicatie of Marketing is hierbij de beste keus. Hiermee heb je een betere startpositie in de arbeidsmarkt dan mbo afgestudeerden en heb je ook betere doorgroeimogelijkheden. Deze opleidingen zijn toegankelijk voor alle eindexamenprofielen, maar een profiel met het vak Economie is wel handig als je een functie als marketingmedewerker ambieert.
Arbeidsplek
Marketingmedewerkers zijn over het algemeen werkzaam bij commerciële organisaties. Voorbeelden hiervan zijn adviesbureaus en evenementenorganisaties. Ze kunnen echter ook, in mindere mate, terechtkomen bij non-profit organisaties die zichzelf sterker in de markt willen positioneren, zoals hulporganisaties. Je bent als marketingmedewerker vooral op kantoor. Je doet veel zittend werk, voornamelijk op de afdeling marketing. Toch ben je ook regelmatig op andere afdelingen te vinden voor besprekingen en heb je veel contact met klanten. Af en toe bezoek je relaties van het bedrijf in de regio. Wanneer de deadline voor een bepaald project nadert, heb je soms te maken met hevige tijdsdruk. Het is dus een redelijk afwisselende en uitdagende functie.
Als je Marketing medewerker wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen
Bekijk ook de volgende relevante studies
Interesses en competenties
Je wilt graag het beste uit een organisatie halen en een ondersteuning bieden voor mensen in hogere posities binnen een organisatie. Als marketingmedewerker ben je goed in het uitvoeren van opdrachten die door jouw leidinggevende aan jou zijn gegeven en heb je er geen probleem mee orders op te volgen. Je kunt goed samenwerken en functioneert dan ook prima in een team. Natuurlijk staan de wensen van de klanten voor jou altijd op nummer één. Je bent dan ook heel klantgericht. Verder ben je organisatorisch en planmatig sterk.
Arbeidsmarkt
Er is meestal veel vraag naar marketingmedewerkers, omdat ze een vast onderdeel binnen een bedrijf vormen en er veel bedrijven bestaan die gebruik maken van marketingpersoneel. Ook zijn er voor marketingmedewerkers veel doorgroeimogelijkheden, omdat het een vrij lage functie is. Zo kun je als marketingmedewerker bijvoorbeeld doorgroeien naar Brand Manager of Marketing Manager. Bijscholing is voor deze functies echter wel vereist. Het salaris van marketingmanagers hangt af van de ervaring, de functie en het type bedrijf waarbij je werkt.
Aanverwante beroepen
Arbeidsplek
Marketingmedewerkers zijn over het algemeen werkzaam bij commerciële organisaties. Voorbeelden hiervan zijn adviesbureaus en evenementenorganisaties. Ze kunnen echter ook, in mindere mate, terechtkomen bij non-profit organisaties die zichzelf sterker in de markt willen positioneren, zoals hulporganisaties. Je bent als marketingmedewerker vooral op kantoor. Je doet veel zittend werk, voornamelijk op de afdeling marketing. Toch ben je ook regelmatig op andere afdelingen te vinden voor besprekingen en heb je veel contact met klanten. Af en toe bezoek je relaties van het bedrijf in de regio. Wanneer de deadline voor een bepaald project nadert, heb je soms te maken met hevige tijdsdruk. Het is dus een redelijk afwisselende en uitdagende functie.