Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Marketing medewerker

Als marketingmedewerker assisteer je de marketingmanager. Je helpt bij het opstellen en uitvoeren van verkoopplannen. Daarbij probeer je zoveel mogelijk in te spelen op de behoeften en wensen van (potentiële) klanten. Je verzamelt gegevens en analyseert de afzetmarkt voor je bedrijf. Hierbij horen ook het up-to-date houden van het klantenbestand en het verwerken van de gegevens van klanten. Je chef bepaalt welke taken je moet uitvoeren, maar je voert je werk zelfstandig uit (in overleg met collega’s). Je hebt veel contact met medewerkers van de afdeling productie en verkoop. Op basis van je marktonderzoek kan het bedrijf besluiten om een reclamecampagne te starten. Soms besluit de directie om een bepaald product uit de handel te nemen of een nieuw product te ontwikkelen. Als marketingmedewerker geef je tijdig aan je chef door wanneer de verkoop van bepaalde producten niet naar wens verloopt. Het bedrijf kan dan zo snel mogelijk reageren door een reclamebureau of marktonderzoekbureau in te schakelen. Vaak onderhoud je de contacten met deze bureaus en begeleidt de projecten die zijn uitbesteed. Ten slotte houd je een eigen administratie bij en bergt belangrijke gegevens en rapporten overzichtelijk op. Er zijn verschillende hbo studies op het gebied van communicatie en marketing die je kunnen voorbereiden op het beroep van marketingmedewerker.

Terug naar de beroepenlijst
Marketing medewerker

Aanpak en arbeidsmarkt

 

Hoe word je Marketing medewerker

Er zijn verschillende hbo opleidingen die je voor kunnen bereiden op dit beroep. Een studie Communicatie of Marketing is hierbij de beste keus. Hiermee heb je een betere startpositie in de arbeidsmarkt dan mbo afgestudeerden en heb je ook betere doorgroeimogelijkheden. Deze opleidingen zijn toegankelijk voor alle eindexamenprofielen, maar een profiel met het vak Economie is wel handig als je een functie als marketingmedewerker ambieert.

Arbeidsplek

Marketingmedewerkers zijn over het algemeen werkzaam bij commerciële organisaties. Voorbeelden hiervan zijn adviesbureaus en evenementenorganisaties. Ze kunnen echter ook, in mindere mate, terechtkomen bij non-profit organisaties die zichzelf sterker in de markt willen positioneren, zoals hulporganisaties. Je bent als marketingmedewerker vooral op kantoor. Je doet veel zittend werk, voornamelijk op de afdeling marketing. Toch ben je ook regelmatig op andere afdelingen te vinden voor besprekingen en heb je veel contact met klanten. Af en toe bezoek je relaties van het bedrijf in de regio. Wanneer de deadline voor een bepaald project nadert, heb je soms te maken met hevige tijdsdruk. Het is dus een redelijk afwisselende en uitdagende functie.

Als je Marketing medewerker wilt worden kun je het beste één van de volgende studies kiezen



Bekijk ook de volgende relevante studies




Interesses en competenties

Je wilt graag het beste uit een organisatie halen en een ondersteuning bieden voor mensen in hogere posities binnen een organisatie. Als marketingmedewerker ben je goed in het uitvoeren van opdrachten die door jouw leidinggevende aan jou zijn gegeven en heb je er geen probleem mee orders op te volgen. Je kunt goed samenwerken en functioneert dan ook prima in een team. Natuurlijk staan de wensen van de klanten voor jou altijd op nummer één. Je bent dan ook heel klantgericht. Verder ben je organisatorisch en planmatig sterk.

Interesses en competenties

Arbeidsmarkt

Er is meestal veel vraag naar marketingmedewerkers, omdat ze een vast onderdeel binnen een bedrijf vormen en er veel bedrijven bestaan die gebruik maken van marketingpersoneel. Ook zijn er voor marketingmedewerkers veel doorgroeimogelijkheden, omdat het een vrij lage functie is. Zo kun je als marketingmedewerker bijvoorbeeld doorgroeien naar Brand Manager of Marketing Manager. Bijscholing is voor deze functies echter wel vereist. Het salaris van marketingmanagers hangt af van de ervaring, de functie en het type bedrijf waarbij je werkt.


Aanverwante beroepen



Arbeidsplek

Marketingmedewerkers zijn over het algemeen werkzaam bij commerciële organisaties. Voorbeelden hiervan zijn adviesbureaus en evenementenorganisaties. Ze kunnen echter ook, in mindere mate, terechtkomen bij non-profit organisaties die zichzelf sterker in de markt willen positioneren, zoals hulporganisaties. Je bent als marketingmedewerker vooral op kantoor. Je doet veel zittend werk, voornamelijk op de afdeling marketing. Toch ben je ook regelmatig op andere afdelingen te vinden voor besprekingen en heb je veel contact met klanten. Af en toe bezoek je relaties van het bedrijf in de regio. Wanneer de deadline voor een bepaald project nadert, heb je soms te maken met hevige tijdsdruk. Het is dus een redelijk afwisselende en uitdagende functie.