Inloggen Nog geen account?
Vul s.v.p beide velden in.

Telecommunicatie

Telecommunicatie
De telecomsector is steeds meer een onderdeel van de ICT-branche geworden. Terwijl in vroegere decennia de IT (informatietechnologie) meestal gescheiden werd van de ICT (informatie- en communicatietechnologie), is het communicatiedeel nu versmolten met de traditionele IT. Toch bespreken we de telecommunicatie als een aparte branche, omdat het een geheel afzonderlijke markt is, met een beperkt aantal spelers, een specifiek doel, en een typische dynamiek. Wat zijn de huidige ontwikkelingen in deze branche, en wat zijn de uitdagingen waar de telecommunicatiebedrijven voor staan?

Van telefonie...
Van oudsher houdt de branche van de telecommunicatie zich puur bezig met het mogelijk maken van telefonie, maar door technologische ontwikkelingen hebben de telecombedrijven hun activiteiten in de afgelopen decennia flink uitgebreid. Steeds minder wordt er gebeld via de vaste telefoonlijn: een verschuiving heeft plaatsgevonden van het aanbieden van bellen via de vaste lijn naar het aanbieden van een internetverbinding.

... naar data
De telecommunicatiebranche verandert zo in een datacommunicatiebranche: het internet neemt het stokje van de telefonie over. In toenemende mate bieden de bedrijven slechts de verbinding aan: welke diensten de klant dan wil gebruiken (telefonie, televisie, etcetera) kan hij vervolgens zelf bepalen. Deze verschuiving naar het internet heeft ook toenemende concurrentie als gevolg: want ook andere netwerken (kabel, glasvezel, elektriciteit) bieden nu toegang tot het internet. Telefonie kan via de kabel, en televisie via de koperlijn.

Mobiele uitdagingen
Een andere belangrijke ontwikkeling is de opkomst van de mobiele telefonie, waardoor vanaf de jaren ’90 een geheel nieuwe markt is ontstaan. In dit deel van de branche vindt dezelfde verschuiving plaats. Door de doorbraak van mobiel internet wordt ook steeds minder mobiel gebeld en ge-sms’t: in toenemende mate gebruiken consumenten hun mobieltje voor online diensten. De telecombedrijven bieden slechts het netwerk aan, en de klant kiest zelf welke diensten hij over dit netwerk wil gebruiken, en, van welke aanbieder. Berichtjes sturen, video’s kijken, telefoniegesprekken: alles kan via het internet. Dit biedt flinke uitdagingen voor de telecombranche: de bedrijven verliezen grip op vaste, traditionele inkomsten van telefoontikken en moeten omschakelen naar nieuwe businessmodellen.

Toegevoegde waarde
De markt van de telecommunicatie is dus enorm in beweging: de voortschrijdende technologische vooruitgang en de constante concurrentie dwingen aanbieders scherp te blijven. Het is steeds moeilijker en spannender, voor elk bedrijf, om zich te kunnen blijven onderscheiden van alle andere aanbieders, wanneer het ‘leveren van internet’ de primaire taak wordt. Hoe kan het bedrijf toegevoegde waarde blijven bieden aan de consument? Dit is de grote uitdaging. Het antwoord wordt vooral gezocht in de ontwikkeling van nieuwe en aantrekkelijke diensten, aanvullende services en extra pakketten. Door tactisch in te spelen op de snel veranderende behoeftes van de consument kunnen telecombedrijven hun marktpositie behouden of versterken, en hun winstgevendheid garanderen.

Veelgestelde vragen

Hoe zal de werkgelegenheid van deze branche zich op de lange termijn ontwikkelen?

Wat zijn de verschillen tussen werken bij de grote gevestigde telecombedrijven en bij kleinere nieuwe ondernemingen?

Hoe zijn de arbeidsvoorwaarden van ICT-ers in deze branche?

Wat doet een projectmanager?

Wat doet een accountmanager?

Wat doet een consultant?

Wat zijn de mogelijkheden in deze branche als ik niet bij een commercieel bedrijf wil werken?

Bedrijven en startfuncties

 
Er zijn geen bedrijven die binnen deze branche vallen.
Er zijn geen startfuncties die binnen deze branche vallen.

Evenementen

Er zijn geen evenementen die binnen deze branche vallen.

Alle evenementen