“Mijn werk is eigenlijk snelpuzzelen. Als een onderzoek start is mijn kennis over het ontwerp nog minimaal. Het is dan aan mij om in no-time een expert op dit gebied te worden. Dit maakt mijn werk enorm uitdagend en geeft veel vrijheid voor een eigen aanpak. Ook krijg ik volop de ruimte om mij verder te specialiseren in mijn professionele passie: kwantitatieve risicobeoordeling en data analyse. Dit geeft mij een unieke insteek binnen mijn team van ervaren collega’s.” Ivo Nas, senior onderzoeker en auditor bij de Belastingdienst.

Je kunt je voorstellen dat het van groot belang is dat een organisatie als de Belastingdienst volledig in control is en een heldere koers vaart. Dat is dan ook het doel van de concerndirectie control en financiën. Wij adviseren de directeur-generaal van de Belastingdienst en de directeuren van de dienstonderdelen over het budget, het uitvoerings- en handhavingsbeleid, de informatievoorziening, databeheersing en de bedrijfsvoering. Het team onderzoeksfaciliteit binnen de concerndirectie geeft zekerheid en advies over de bedrijfsvoering van de organisatie en rapporteert de bevindingen aan het hoogste management.

In jouw rol als junior medewerker audit en onderzoek richt jij je op uitdagende onderzoeken waarmee we processen verbeteren, risico’s in kaart brengen en adviezen uitbrengen over de manier waarop de organisatieonderdelen deze risico’s kunnen beperken. Zo kunnen we bijvoorbeeld onderzoek uitvoeren naar de fysieke beveiliging van servers, maar ook naar het proces op basis waarvan de financiële
afrekening van een regeling wordt opgesteld. Op deze manier draag jij er concreet aan bij dat de Belastingdienst zijn taken in de breedste zin van het woord optimaal kan uitvoeren. Jouw werkterrein? Dat strekt zich uit over de gehele Belastingdienst. Maar jouw kleine team is je thuisbasis.

Als junior word je in het begin uiteraard begeleid en gecoacht door een senior collega. Binnen het team hechten we namelijk waarde aan persoonlijke en inhoudelijke ontwikkeling én aan teambinding. Daar geven we uiting aan door middel van – bijvoorbeeld –leer-elkaar-kennen-sessies. Vanwege de verbreding in onze opdrachtenportefeuille naar meer financiële vraagstukken, vragen we je ook om mee te werken aan financial audits of onderzoeken naar financiële beheersingsvraagstukken.

Zullen we zakendoen en word jij de nieuwe collega van Ivo Nas? Of wil je liever eerst eens praten over jouw misschien wel toekomstige
werkzaamheden? Neem dan contact op met Coby van der Meer, afdelingshoofd DO-control IV.

Functie-eisen

  • Je hebt een wo-masterdiploma in een voor de functie relevante richting, bijvoorbeeld accountancy, bestuurskunde of IT-audit.
  • Je hebt al enige ervaring met het uitvoeren van een onderzoek en het schrijven van een onderzoeksrapport.
  • Je hebt affiniteit met ICT-systemen.
  • Je spreekt en schrijft goed Nederlands.

Jouw competenties?

  • analyseren
  • doorzettingsvermogen
  • organisatiesensitiviteit
  • plannen en organiseren
  • netwerken

Herken jij jezelf ook hierin?
Je bent gericht op samenwerking, denkt in oplossingen en bent initiatiefrijk. Daarnaast beschik je over analytische vaardigheden en ben je onafhankelijk en kritisch als de situatie erom vraagt. Je kunt standpunten uitdragen én verdedigen. En dankzij jouw communicatieve
vaardigheden weet jij de boodschap helder en duidelijk over te brengen. Je herkent jezelf in de omschrijving van een professional die zijn vak verstaat en er vooral voor wil zorgen dat de Belastingdienst ‘in control’ is.

Arbeidsvoorwaarden

  • Salarisniveau schaal 11
  • Salarisomschrijving In beginsel vindt inschaling in de naast lagere salarisschaal plaats. Bij aanwezigheid van relevante kennis, ervaring of om arbeidsmarktoverwegingen kan inschaling op een hogere positie in de desbetreffende salarisschaal plaatsvinden. Ook bestaat de mogelijkheid om in bijzondere gevallen waarin de aanwezige kennis en/of ervaring dit rechtvaardigt, direct in de bij de functie behorende salarisschaal in te schalen.
  • Maandsalaris Min €3256 - €5003 (bruto)
  • Dienstverband Tijdelijke aanstelling / Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
  • Contractduur - Minimum aantal uren per week 32 / Maximum aantal uren per week 36

Overige arbeidsvoorwaarden
Naast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je maandinkomen te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstNaast salaris ontvang je ook een individueel keuzebudget (IKB). Jouw IKB bestaat uit geld (IKB-budget) en tijd (IKB-uren). Het IKB geeft je de mogelijkheid om naar eigen keuze een deel van je IKB-budget te laten uitbetalen op de door jou gekozen tijdstippen. Én je hebt de mogelijkheid om je IKB-budget deels om te zetten in verlof of andersom. Ook kun je het IKB-budget besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals bijvoorbeeld een fiets, bedrijfsfitness of vakliteratuur.

De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Tot de secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer studiefaciliteiten, ouderschapsverlof en een vergoeding woon-werkverkeer.

Wij verwachten van onze werknemers dat ze integer zijn en we vragen aan nieuwe medewerkers een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG). Als deze niet kan worden overlegd, volgt geen arbeidsovereenkomst of wordt de arbeidsovereenkomst na uiterlijk 3 maanden beëindigd wanneer duidelijk is dat geen VOG overgelegd kan worden.

De organisatie - Belastingdienst
Bij de Belastingdienst werken 30.000 mensen verspreid over het hele land. We zijn verantwoordelijk voor heffing, inning en controle van belastingen en premies volksverzekeringen. Daarnaast sporen we fraude op, verrichten we douanetaken en zorgen we voor de uitbetaling van voorlopige teruggaven en huur-, zorg- en kinderopvangtoeslag. In teams werken medewerkers met uiteenlopende achtergronden en opleidingsniveaus aan de dienstverlening voor miljoenen burgers en bedrijven. Op dit moment is de Belastingdienst volop in beweging; de rol van data wordt steeds groter en werkzaamheden worden in toenemende mate gedigitaliseerd. Maar in welk team of vakgebied je ook werkzaam bent: bij de Belastingdienst heb je direct een verantwoordelijke functie, van waaruit je je in verschillende richtingen verder kunt ontwikkelen om burgers en bedrijven in Nederland nog beter van dienst te kunnen zijn. De Belastingdienst is op weg naar de toekomst!

De afdeling - Concerndirectie Control en Financiën
De concerndirectie Control en Financiën (cd C&F) adviseert de directeur-generaal Belastingdienst en de directeuren van de dienstonderdelen over het budget, het uitvoerings- en handhavingsbeleid, de informatievoorziening, databeheersing en de bedrijfsvoering.

Bijzonderheden
We ontvangen je brief en cv graag in een Word- of PDF-bestand. Als je een beroep doet op een voorrangspositie, stuur dan ook een kopie van die kennisgeving mee.

Onze selectieprocedure voor deze functie ziet er als volgt uit:

  • Allereerst wordt beoordeeld of een voorrangskandidaat binnen de Rijksoverheid in aanmerking komt voor deze functie.
  • Daarna wordt beoordeeld of jouw cv en motivatiebrief voldoen aan de gestelde functie-eisen.
  • Op 8 oktober vinden de selectiegesprekken plaats via video bellen. Onderaan deze vacature vind je meer uitleg over de stappen die je doorloopt in de sollicitatieprocedure.

De voorkeur gaat uit naar kandidaten die het meest aansluiten bij het opgestelde profiel. Dit heeft betrekking op zowel de genoemde opleiding(en) als werkervaringseisen. Vermeld deze daarom duidelijk in je cv.

Medewerkers van de Belastingdienst die korter dan drie jaar in hun huidige functie werkzaam zijn of bezig zijn met een startopleiding of inwerktraject verzoeken we om in hun motivatiebrief duidelijk aan te geven wat de reden is om binnen de termijn van drie jaar te solliciteren.

De Belastingdienst zet zich in om medewerkers in dienst te nemen die onder de doelgroep van de Wet banenafspraak vallen. Val je in deze doelgroep en sta je in het doelgroepenregister? Dan nodigen we ook jou uit om te reageren! Samen met jou kijken we of en hoe je eventueel invulling kunt geven aan deze functie. Meer weten? Klik dan hier!

Een assessment kan deel uit maken van de sollicitatieprocedure, evenals het maken van een casus, het opvragen van referenties en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, (zoekmachines) en sociale netwerken.

Jouw sollicitatie wordt alleen in behandeling genomen als je met de sollicitatie-button reageert en je cv en motivatiebrief zijn bijgesloten. Na sluitingsdatum is het niet meer mogelijk om je sollicitatie in behandeling te nemen. Houd er rekening mee dat het solliciteren technische problemen met zich mee kan brengen. Wacht hiermee dus niet tot het laatste moment.